Erin Morgenstern - The night circus


Vertaald als: Het nachtcircus

Gestaakt!

Ik heb echt m'n best gedaan dit boek leuk te vinden, omdat het op wel erg veel plekken als het beste boek van het jaar werd opgemerkt. Veel uitmuntende reviews.
Helaas, het heeft voor mij niet gewerkt. Ik was al een tijdje over het point of no return (dat ligt bij 70 blz) omdat ik alsmaar dacht: het zal toch zo wel eens komen? Maar het kwam niet.

Het verhaal: Celia Bowen wordt als kleuter bij haar vader afgeleverd nadat haar moeder zelfmoord heeft gepleegd. Haar vader is Hector Bowen aka Prospero the Enchanter, een magiër. Voor het publiek gaat hij door voor een illusionist, men denkt dat hij trucs laat zien, maar het zijn geen trucs, hij laat echt dingen verdwijnen en verplaatsen. Celia blijkt zijn talent te hebben en wordt de leerling van haar vader. Waarop Hector een deal sluit met een andere magier ('de man met het grijze pak'): beiden zetten hun pupil in om een spel te spelen: wie is de sterkste magier?
Het circus 'Le Cirque des Rêves' wordt het voertuig voor deze strijd.
Het circus is geen gewoon circus: het gaat pas na zonsondergang open en is een soort 'circus van illusies'. Alles is er in zwart-wit, mysterieus, sprookjesachtig.

Het duurt al erg lang voordat zowel Celia als haar tegenstander Marco betrokken raken bij het circus en vervolgens weer een hele tijd voordat ze doorkrijgen dat ze elkaars tegenstander zijn. Er gebeurt bijna niets, af en toe is er wel een mysterieus voorval dat verder niet wordt uitgelegd, zodat je denkt dat de draadjes wel snel bij elkaar zullen komen en dat je zult doorkrijgen hoe het in elkaar zit. Maar het sleept zich maar eindeloos voort. Het enige wat me nog dreef was te weten komen waar dit uiteindelijk toe leidt.
Op blz. 214 van de 385 gekomen (ebook-versie) ben ik maar eens wat reviews gaan lezen, en las toen dat het eind ook nog een anti-climax is....het moment om definitief met dit boek te stoppen.

Waar ik in mijn vorige post een snoeihard oordeel heb geveld blijf ik deze keer mild. Het boek is goed geschreven, de beschrijvingen van de 'acts' van het circus zijn bijzonder mooi (voor wie van circus houdt), en als je niet plotgedreven leest en tegen traagheid bestand bent, vind je het wellicht wél een mooi boek.

2 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! D.w.z. jammer dat je gestopt bent maar goed dat je het gedaan hebt. Als er niets (meer) aan is, waarom zal je dan nog doorlezen?

    Ik heb gisteren een boek van 480 blz na 380 blz aan de kant gedaan. Het interesseerde me al een tijdje niets en ik merkte dat ik niet echt meer las, maar er een beetje overheen begon te kijken. Weg ermee!

    Ik heb The Night Circus ook en ga het zeker proberen. Hopelijk bevalt ie mij wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja het kostte me wel moeite hoor, zeer tegen mijn principes om een boek niet uit te lezen. Maar ja, ik kreeg ook al het idee dat ik er steeds sneller doorheen ging lezen, stukken overslaan en zo. En dan zijn er nog zoveel andere boeken om te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen