Simone van der Vlugt - De lege stad

Deze historische roman over Rotterdam in de Tweede Wereldoorlog verraste mij, door de nadruk die wordt gelegd op het geweten: hoever ga je in je verzet, als je niet je eigen leven, maar ook dat van de mensen die je liefhebt op het spel zet. En hoever ga je om hen te redden? Hoe belangrijk zijn principes, overtuigingen. Katja van Kesteren, een vrouw van 21 en net getrouwd, bevindt zich voortdurend in dit soort dilemma's en daardoor steekt dit boek voor mij uit boven andere oorlogsromans. Bovendien wist ik nagenoeg niets van de bombardementen op Rotterdam, hoe erg dat was. Rotterdam had een sterk verzet, maar daardoor ook veel fusillades en razzia's. Van der Vlugt heeft gedegen onderzoek gedaan naar deze periode in Rotterdam, maar weet dit ook invoelbaar te maken door een heldin te kiezen die met alle facetten van de oorlog te maken krijgt; persoonlijke verliezen bij de bombardementen, verzet, NSB, contact met Duitsers, joodse vrienden, onderduikers.

Simone van der Vlugt schreef veel thrillers en enkele jeugdboeken, waarvan ik nog niets gelezen heb. Ze schreef ook twee eerdere historische romans: Jacoba, dochter van Holland waar ik ook al positief door verrast was, en Rode sneeuw in december, die nog op mijn lijstje staat.
Van der Vlugt heeft met De lege stad een ijzersterk boek afgeleverd, dat ik in 2 dagen uitlas en waarmee ze mij zeer heeft getroffen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten