Leeshonger

Zo, lieve lezers, lig ik erbij als ik lig te lezen op de bank; steevast met een ronkende, snurkende en/of spinnende dame die het erg op prijs stelt dat ik mij verdiep in een boek, want dat betekent meestal dat ik langdurig op mijn plek blijf liggen. Minder kieskeurig is ze over wat ik lees, dus gelukkig heb ik zelf nog wel iets te kiezen. En verder hoor je mij niet klagen, want ik vind het ook wel reuze gezellig hoor, zo'n levend bolletje pluis erbij.
Dat bolletje pluis heeft geluk, de laatste tijd, want ik heb erge leeshonger en lezen doe ik nu eenmaal het liefst liggend op de bank. Mijn stapeltje 'binnenkort te lezen' verandert voortdurend, ik zou wel alles tegelijk willen lezen! Ik heb ook allerlei 'projecten' in mijn hoofd. Die ik nooit allemaal ga realiseren, maar het is leuk om erover te dromen:

De 'grote' amerikaanse romans (Bellow, Roth, Updike, DeLillo, Auster, ?, waarom worden er eigenlijk nooit vrouwen genoemd)
De offsprings van de Jane Austen boeken (maar dan natuurlijk eerst alle originelen)
Klassiekers meelezen met het fantastische boek van David Denby (Terug naar de klassieken)
Romans over de joodse geschiedenis
Een vergelijkend roman-onderzoek naar alle geromantiseerde Arthur-verhalen
Romans over Alaska
Een serie over de economie ('het kapitalisme')  en hoe het anders zou kunnen
Leesproject over de tijd (hoe kunnen we weer dicht bij onze innerlijke tijd komen, en hoe kan het dat mensen op zondag hun boodschappen moeten doen omdat ze op de andere 6 dagen geen tijd meer hebben??)
Een serie over creativiteit
Een serie over simpel leven (hier ben ik wel min of meer mee bezig)
Wenen in het fin-de-siecle
Bloomsbury groep
Reizen door de VS
Geluk en jezelf vinden (past bij simpel leven en ben ik ook min of meer mee bezig)
Alternate histories (in vertaling klinkt het een beetje lullig: alternatieve geschiedenis)

Gelukkig laat ik me niet meer zo leiden door 'de nieuwste boeken' (een uitzondering daargelaten, zo heb ik nu The Luminaries van Eleanor Catton hoog op het stapeltje liggen en Elizabeth Gilbert met The Signature of all things wil ik ook graag lezen). Ik zeg met nadruk gelukkig, omdat er zo enorm veel nieuws uitkomt wat in mijn smaakstraatje past dat het niet meer bij te houden is. En er is ook echt niet meer tegenaan te lezen!
Maar verder is het dus 'oud' wat de klok slaat. En veel (ook voor mij) onbekende boeken. En in alles heb ik evenveel zin!

Ik had trouwens wel verwacht op veel blogs Puttertjes te zien langskomen, maar ik heb er nog geen één gezien? Bij mij zul je 'm zeker niet aantreffen, want ik ben geen fan van Tartt, ik vind haar hogelijk overschat.

Tenslotte wilde ik ook nog even melden dat er 7 november een nieuw boek-over-boeken van Nick Hornby uitkomt: "Stuff I've been reading"......- hier valt een oorverdovende stilte - ......nou ja, jullie zullen er niet door van je stoel vallen maar omdat ik zijn boeken-over-boeken erg graag lees vond ik hetzelf  heel goed nieuws ;-)

Met de lange, donkere avonden voor de boeg, wens ik iedereen Happy Reading!

9 opmerkingen:

  1. Dag Joke. Ik zat ook al stiekem te wachten tot anderen de Puttertjes-spits afbeten. Nadat "de kleine vriend" zo'n tegenvaller was (en dat is een understatement) durf ik het niet aan. Anderen denken er blijkbaar ook zo over?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Theetante, tja het zou kunnen maar ik hoorde om me heen zoveel enthousiasme dat me dat wel zou verbazen. Of het is zo'n enorme kluif dat iedereen nog druk aan het lezen is....?

      Verwijderen
  2. Ach ja, die grote projecten - dat zou ik ook wel willen, en eigenlijk ook weer niet. Nu is mij zelfs die paar recensieboeken die ik krijg soms al te veel.

    Nick Hornby vind ik een goede schrijver, maar zijn boeken over boeken ken ik niet. Dat ga ik eens nader bestuderen....

    Veek leesplezier1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja die recensieboeken.....het heeft z'n voordelen maar ik zie vooral ook de nadelen.
      Hornby's boeken over boeken zijn zeker voor iemand die veel engelstalig leest zoals jij de moeite waard!

      Verwijderen
  3. Ik heb hetzelfde als Theetante, ik vond De verborgen geschiedenis prachtig, maar De kleine vriend verschrikkelijk. Ik wacht dus nog even af voor ik dit boek aanschaf, hoewel het me wel aanspreekt.
    Heerlijk om zoveel plannen te hebben, nietwaar? En dan te kunnen lezen met poes zo lekker op schoot, geniet ervan.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vond zelfs De verborgen geschiedenis niet geweldig. Maar dat is natuurlijk weer een kwestie van smaak. Het is zeker fijn, die plannen. Ik weet ook dat minstens de helft er niet van komt, maar een doel te hebben is al heel mooi ;-)
      En met Lotje erbij is het zeker genieten!

      Verwijderen
  4. Oh Joke, wat dapper van je, al die projecten! En wat heerlijk dat wij als lezers elke keer weer zelf de macht hebben om te bepalen wat we wel of niet lezen. Succes met al je plannen en ik zie de blogartikelen graag weer tegemoet. (overigens zul je bij mij ook niet snel een Donna Tartt bespreking voorbij zien komen). Knuffel voor de kat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he die projecten. Het geeft een beetje richting aan mijn boekenkeuze, want dat vind ik altijd zo moeilijk omdat er nog zo veel is wat ik wil lezen. Ik heb de knuffel overgebracht ;-)

      Verwijderen
    2. Ik ben wel fan van Donna Tartt en heb het Puttertje natuurlijk al wel. Helaas nog geen tijd gehad om te lezen, hopelijk straks met de feestdagen.

      Verwijderen