Fantasy: N.K. Jemisin - The hundred thousand kingdoms

Als kind kon ik soms uren 'verdwijnen' in een boek; dat je als het ware met het boek vergroeide en niets om je heen meer hoorde en zag. Dat waren meestal spannende avonturenboeken waarbij je werd meegenomen naar een andere wereld. Ik kan me nog goed herinneren hoe ik diep verzonken was in de boeken van Thea Beckman, Tonke Dragt en Jan Terlouw.

Die intense lees-ervaring heb ik nu eigenlijk alleen nog als ik een goed fantasy-boek lees. Al heel wat jaren geleden waren dat de boeken van Terry Goodkind, Robert Jordan en niet te vergeten Philip Pullman. Later ontdekte ik Guy Gavriel Kay en George R.R. Martin.

En nu dan The Hundred Thousand Kingdoms. WOW! Wat een ontdekking.

Ik hield dit boek al een tijdje in de gaten, maar werd over de streep getrokken door het enthousiasme van Eva van A Striped Armchair, één van mijn favoriete engelstalige blogs.
De boeken van Jemisin zijn van het zgn. high of epic fantasy genre; The Hundred Thousand Kingdoms (hierna te noemen: THTK) speelt zich dan ook af in een verzonnen, maar complex gebouwde wereld.

Ik werd meteen het verhaal ingezogen, dat wordt verteld door Yeine, een jonge vrouw, leider van het koninkrijk Darr. Ze wordt naar het rijk Sky geroepen door haar grootvader, een Arameri en de heerser over de koninkrijken.  De Arameri zijn 'het uitverkoren volk', zij besturen het rijk op wrede wijze en dwingen een kunstmatige vrede af tussen de verschillende rijken, rassen en stammen. Yeine is het kind van zijn dochter Kinneth en een man uit Darr, en derhalve een halfbloed. Ze voelt zich totaal geen Arameri en ziet hun wrede houding met misprijzen aan. Ze wordt tegen haar wil door haar grootvader 'benoemd' als zijn erfgenaam, in welke rol ze de strijd moet aangaan met een zeer wrede nicht en een arrogante neef. Maar Yeine heeft nog een ander onderzoek te doen, want vlak voordat ze naar Sky werd geroepen, is haar moeder vermoord. Ze wil weten door wie en waarom, en denkt haar antwoorden in Sky te vinden.

In THTK spelen de goden en hun kinderen een grote rol, maar zij zijn na een oorlog tussen de goden in slavernij gebonden aan de (sterfelijke) mens.
Dit is des te meer een opvallend detail omdat de schrijfster N.K. Jemisin een zwarte vrouw is en zij het thema slavernij hiermee op een verrassende manier in het verhaal geweven heeft.

Yeine is een zeer menselijke, twijfelende, integere persoonlijkheid en ze heeft nog humor ook . Een slimme én emotionele vrouw die je onmiddellijk voor zich inneemt en voor mij de grote kracht van dit boek vormt.

Mythologie, rassen, cultuur, man/vrouw verhoudingen en religie zijn naast slavernij de grote thema's in THTK. Het is dus niet zomaar een spannend boek over de strijd om de koninkrijken.
De goden zijn fantastisch beschreven, het zijn complexe en rijke karakters met een menselijke gedaante.
Er is magie in dit boek, maar die is naar mijn mening ondergeschikt aan de o zo menselijke strijd die Yeine moet voeren. Er zit ook seks in dit boek, maar ik heb nog nooit een seksscene zó mooi beschreven zien als hier.

Er is nog veel te vertellen over dit rijke en intelligente verhaal, maar het is ook een ingewikkeld verhaal, dat zich niet zomaar laat vertellen. Het grote voordeel is dat het zich laat lezen als een op zichzelf staand boek dus eigenlijk zou ik willen zeggen: probeer het zelf! Voor mij stopt het niet na dit boek, dus ik heb alvast het tweede en derde boek in huis gehaald.

Voor avontuurlijke geesten die zich nog kinderlijk kunnen verwonderen....





The Hundred Thousand Kingdoms is het eerste deel van de Inheritance trilogie. De andere delen zijn resp. Broken Kingdoms en Kingdoms of God.
De boeken zijn niet vertaald.
Naast deze trilogie heeft Jemisin nog een serie van 2 boeken geschreven: The Dreamblood (Killing Moon resp. The Shadowed Sun).






8 opmerkingen:

  1. Oh verhip, en ik heb de Game of Thrones serie nog niet eens uit.
    Voordat ik daar aan begon, zou het niet in me opgekomen zijn om een boek als dit te proberen, maar ja, nu klinkt het vreselijk aanlokkelijk. Die aanbeveling "Voor avontuurlijke geesten die zich nog kinderlijk kunnen verwonderen...." doet het hem helemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ik heb ook nog een aantal delen Game of thrones te gaan, maar ik kon me in dit geval gewoon niet beheersen...
      ja die aanbeveling is natuurlijk speciaal voor mensen zoals jij! ;-)

      Verwijderen
  2. Eerst Game of Thrones verder uitlezen, dan pas aan nieuwe fantasy series beginnen. Maar de titel staat genoteerd. Goede, intelligente en lezenswaardige sf is nog zo gemakkelijk te vinden!

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Verstandig hoor, om eerst de boeken van Martin verder te lezen. Je hebt dan nog wel even te gaan ;-)
      Maar, let op: sf is een totaal ander genre dan fantasy! ik ben over het algemeen geen fan van science fiction (met enkele uitzonderingen) maar van fantasy des te meer!

      Verwijderen
    2. Ach ja, dat weet ik ook, ik heb geen idee waarom ik sf schreef, terwijl ik fantasy bedoelde. Misschien omdat ik het in één kast heb staan? Goede, lezenswaardige fantasy is ook niet snel te vinden!

      groetjes,

      Verwijderen
  3. Oh, en trouwens leuk de nieuwe kleurtjes. Speciaal voor de winter? Ga je elk seizoen veranderen?

    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Ik ben inderdaad van plan mijn blog mee te laten veranderen met de seizoenen. Dus in januari wordt deze kerst-achtergrond vervangen door een winterachtergrond en in maart of april door een voorjaarsachtergrond enz. Een beetje verandering af en toe kan geen kwaad dacht ik.

      Verwijderen