Najaarsboeken 2015

Een uitgelezen(!) dag vandaag om het te hebben over de boeken voor komend najaar en winter, met de zomerstorm die vanmiddag over het land schijnt te komen. Als de mussen van het dak vallen, is het toch wat moeilijker om je in te leven in het komende najaar; stel je even voor: de regen klettert tegen het raam, het stormt, het is koud, de schemerlampjes zijn aan: lezen maar! En er valt weer genoeg te lezen, afgaande op de najaarscatalogi die vrijwel allemaal al weer online staan.

Omdat ik toch al die catalogi aan het uitvlooien was (een gebrek afwijking mijnerzijds) heb ik me deze keer niet beperkt tot mijn eigen voorkeuren, maar als 'service van de zaak' een compleet spreadsheet gemaakt van alle boeken uit die catalogi, met een paar kanttekeningen.

Over het overzicht:
Alle grote Nederlandse uitgeverijen zijn meegenomen, voor zover zij een najaarscatalogus online hadden.
Nichemarkten (kinderboeken, kookboeken, hobbyboeken, managementboeken en streekromans) zijn niet meegenomen.
Als er nog geen specifieke datum bekend was maar alleen een maand, is als verschijningsdatum de eerste van die maand opgenomen.
(goedkope) herdrukken zijn niet meegenomen, tenzij bijzonder (speciale editie, nieuwe vertaling, niet meer leverbaar e.d.).
Het najaar/winter seizoen loopt vanaf oktober tot en met februari. "Grote" boeken die in september verschijnen (uit de zomercatalogi) heb ik voor zover mij bekend meegenomen.

Verklaring van de kolom genre: NLF: nederlandse fictie, VF: vertaalde fictie, NF: non-fictie, NLP: nederlandse poezie, VP: vertaalde poezie. Bij de non-fictie is zoveel mogelijk ook het onderwerp aangegeven, maar vaak verraadt de ondertitel al waar het over gaat.
Het spreadsheet is default gesorteerd op verschijningsdatum, daarbinnen op uitgever en daarbinnen op auteur. Je vindt het HIER.

Wat valt op?

Het zwaartepunt ligt in de maand oktober, dan komt er echt een hausse aan nieuwe boeken over ons heen. Als je het mij persoonlijk zou vragen: veel te veel! Met januari op een goede tweede plaats.
Veel nederlandse debuten, dus daar kan best iets moois uit voortkomen. En veel van die familiegeschiedenissen, iets wat valt in de categorie documentaire fictie of literaire non-fictie.
En het valt me op dat engelstalige boeken steeds sneller worden vertaald, in sommige gevallen komt het boek bij ons tegelijktijd uit met de oorspronkelijke editie, of zelfs eerder! Zo zit er nu iemand peentjes te zweten op de vertaling van het nieuwe boek van Jonathan Franzen, dat al op 15 september in vertaling uit komt (1 september in de VS).
Nu ik zo al die boeken voorbij zag komen zag ik ook wel boeken waarvan ik dacht: wie wil dat nou lezen? (zoals een boek over de geschiedenis van de toiletpot). Enfin die zullen wel kado gegeven worden aan 'iemand die alles al heeft'.

Nieuwe nederlandse romans van:

Connie Palmen (Jij zegt het), Arthur Japin (De gevleugelde, een historische roman over een pionier in de vliegwereld), Joke van Leeuwen (De onervarenen, een historische roman over emigratie in de 19e eeuw), Kluun (DJ),Stefan Brijs (Maan en zon),Vonne van der Meer (Winter in Gloster Huis), Jan Siebelink (Margje; terug naar de wereld van Knielen op een bed violen), Saskia de Coster (Het Spiegelpaleis), een gedundrukte uitgave van de beste verhalen van Marga Minco, Marcel Möring (Eden), een onvoltooide van Harry Mulish die niet in een genre te persen bleek (De ontdekking van Moskou), A.F.Th. van derHeijden (Kwaadschiks, deel 6 in de Tandeloze Tijd cyclus) en Ida Simons (Als water in de woestijn, met opnieuw Gittel uit De dwaze maagd in de hoofdrol).

Vertaalde romans van:

Jonathan Franzen (Zuiverheid), Colm Toibin (Nora), Margaret Atwood (Het hart gaat als laatste), John Banville (De blauwe gitaar), Kent Haruf (Onze zielen bij nacht),John Boyne (De jongen op de berg), Karl Ove Knausgard (Vrouw, laatste deel van Mijn Strijd), Henning Mankell (Zweede laarzen, 'vervolg' op Italiaanse schoenen), David Mitchell (Doorgang), John Irving (Avenue van de mysteriën), Louis de Bernières (Het stof dat van dromen valt, eindelijk weer een grote epische roman) en de wereldprimeur van Julian Barnes (Het ruisen van de tijd).


En ik?
En ikzelf, waar verheug ik me persoonlijk op?
Naast alle bovenstaande boeken, waarbij voor mij in ieder geval Knausgard een 'must-buy' is, heb ik op basis van de beschrijvingen in de catalogi flink wat boeken op mijn wensenlijstje gezet. Een aantal daarvan zal ik vast wel in het engels lezen, of uit de biep, of als e-book maar wat betreft dat laatste merk ik toch een weer toenemende neiging papieren uitgaven te kopen; voor het genot van het vasthouden van zo'n kloek (liefst gebonden) boek, de drukinkt te ruiken, bladen om te slaan, uitroeptekens in de marge te zetten. Prijs en ruimtegebrek dwingen mij helaas soms toch om tot aankoop van een e-book over te gaan.

Omdat ik veel tips heb, heb ik deze post in twee delen gesplitst. Deze week het eerste deel, volgende week zaterdag, 1 augustus,  het tweede deel.

Tips deel 1

Beatrice Meier - Nooit meer alleen; over een woongroep van oudere mensen; wat gebeurt er als één van hen iets gaat mankeren? Dit boek is een enorm succes in Duitsland.

Jesse Klaver - De mythe van het economisme; van de jonge hond van Groen Links, wiens visie ik over het algemeen deel en daarom ben ik erg nieuwsgierig naar dit boek. Dat hij nog tijd gevonden heeft om een boek te schrijven!

Nicolas Barreau - De glimlach van Aurélie; een feel good roman waarin een boek en de (geheimzinnige) schrijver daarvan de hoofdrol speelt. Kan heel erg tegenvallen maar
voorlopig krijgt het van mij het voordeel van de twijfel.

Tania Heimans - Het huis met de leeuwen; over Corrie Kuiper, de vrouw van de laatste directeur van de Rotterdamse Diergaarde, die ooit bij het Centraal Station was. Een vrijzinnige, interessante vrouw.

Jolien Janzing - De meester. Dit is een herdruk dus al een oud boek, maar één die tot nu toe aan mijn aandacht is ontsnapt. Een roman over de geheime liefde van Charlotte Brontë in Brussel

Elizabeth Harrower - De wachttoren; een australische klassieker

David Foenkinos - Charlotte; historische roman over Charlotte Salomon
Tevens verschijnt bij Cossee een nieuwe, volledige uitgaven van Charlotte Salomon's 'Leven? of Theater', wat de uitgever noemt 'een graphic novel avant la lettre'. Wel een dure uitgave (125 euro) en in beperkte oplage. Er komt een nieuwe internationale tentoonstelling van het werk van Charlotte Salomon.

Bij Nijgh & van Ditmar hebben ze de serie The Hogarth Shakespeare opgenomen; ter ere van het 400ste sterftejaar van Shakespeare in 2016 zijn de bekendste werken van hem herverteld door gerenommeerde engelse en amerikaanse auteurs. Jeanette Winterson bijt de spits af met haar hervertelling van The Winter's Tale, getiteld The gap of time. Bij ons vertaald als Het gat in de tijd, verschijnt in oktober. Meer informatie HIER

De geschiedenis liefhebbers onder ons zullen heel blij zijn met een nieuwe boek van Tom Holland: Dynastie. Opkomst en ondergang van het huis van Julius Caesar. Er verschijnt trouwens veel over de Romeinen dit najaar.
Kunstliefhebbers zijn blij met de nieuwe biografie van Van Gogh door de kleinzoon van Vanessa Bell: Julian Bell.
En klassieke muziekliefhebbers gaan smullen van Schubers Winterreise; een meesterwerk ontleed van Ian Bostridge en van De Matthäus passion van Mischa Spel en Floris Don.

Zelf ben ik fan van Joep Dohmen, die veel schrijft over Bildung en ethiek. Van hem verschijnen maar liefst twee nieuwe boeken:
Moderne Bildung; hoe jongeren hun leven vorm kunnen geven
en  Het leven als reis; filosofische bagage voor onderweg.




8 opmerkingen:

  1. Die nieuwe van Tom Holland had ik al gezien idd, daar ben ik erg benieuwd naar! Wat is er toch veel te kiezen, houd je het allemaal nog een beetje bij?

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ben je mal, totaal niet! Wat lezen betreft dan. Ik vind het elk seizoen weer heel leuk om te zien wat er allemaal verschijnt maar ik loop al jaaaaaren achter dus van bijhouden kun je niet meer spreken. Ik pik er af en toe wat uit...

      Verwijderen
  2. Ik verheug me op de nieuwe Japin, hopelijk weer beter dan zijn vorige. En Atwood en Barnes. Fijn overzicht zo!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Japin staat ook op mijn lijstje. Aan het onderwerp kan het niet liggen, dat lijkt me erg interessant. Ben ook erg benieuwd naar Joke van Leeuwen, voor het eerst met een historische roman.
      Ja Barnes uiteraard, Atwood, Franzen, Irving...poeh dat wordt doorlezen...

      Verwijderen
    2. Dag Joke, ben hier beland via een link op Hella's blog, vandaar mijn late reactie.

      Ben ook erg benieuwd naar Joke van Leeuwen, voor het eerst met een historische roman.

      Feest van het begin, uit 2012, was ook al een historische roman (nog niet gelezen trouwens, hoewel ik een grote fan van haar ben).

      Verwijderen
  3. Hoi Joke, ik ben ook benieuwd naar jouw bespreking van de nieuwe Knausgard. Ik twijfel altijd nog of ik delen 2-6 ga lezen. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En ik kijk da weer heel erg uit naar Stefan Brijs!

    BeantwoordenVerwijderen