Ga lekker tangelen voor je rust!

msoartclass.tumblr.com
Tangelen is het afgeleide werkwoord van Zentangle, het tekenen van patronen en motiefjes. Dat er Zen voor staat, suggereert dat je er heel rustig van wordt en dat kan ik bevestigen! Er is natuurlijk niets nieuws onder de zon, want 'vroeger' noemden we dit doedelen, van to doodle, het krabbelen van patronen en poppetjes, iets wat we allemaal wel eens doen in een saaie vergadering of lang telefoongesprek. Creatieve geesten hebben bedacht dat je met het combineren van doodle-patronen erg mooie kunst kunt maken, zeker als je er diepte en kleur aan geeft. Twee Amerikanen, kunstenares Maria Thomas en ex-monnik Rick Roberts hebben de naam Zentangle bedacht, als 'kunstvorm en methode'.
zentangle.tumblr.com
Zentangle heeft zijn eigen taaltje; een zentangle is één patroontje, een ZIA is Zentangle Inspired Art (gecombineerde patroontjes) en een CZT is een Certified Zentangle Teacher. Een string is het lijnenpatroon waarmee je  basisvormen (vierkant, rechthoek, rondje) in vlakken verdeelt.
Het is waar dat je op internet echt zulke prachtige dingen ziet, dat je echt kunt spreken over een kunstvorm.


 Het gebruik van patronen in kunst heeft een oeroude oorsprong, want kijk maar eens naar aboriginal art of oude keltische patronen.  Ook door mij bewonderde kunstenaars als Hundertwasser en Klimt hebben
aboriginalartstore.com.au
figuratieve tekeningen in hun schilderijen verwerkt.

Het mooie van Zentangle is, dat iedereen het kan en dat je met een basisvorm en een paar patroontjes al iets heel moois kunt maken. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de flow van het doen! De tangels zien er soms heel ingewikkeld uit, maar worden vrijwel allemaal opgebouwd met alleen maar streepjes en bolletjes. Vaak met een raster als ondergrond.
Kijk hier maar eens. Of hier.
Ronde vormen heten meestal Zendala's: mandala's opgebouwd met tangels.

Zelf zocht ik naar een manier om de kurk uit mijn creativiteit te trekken. Ik wilde gaan tekenen maar bleef eindeloos om de brij heendraaien, ik had erg last van uitstelgedrag en angst voor dat verschrikkelijk lege vel papier.  Tekenen is dan toch wel weer een 'dingetje', je doet dat niet zomaar even. Zentangle bleek voor mij de manier om iets los te trekken, te laten vloeien.

Wat mij een beetje tegenstaat, is het commerciële circus dat hieruit voortgekomen is.
Zentangle is een officieel geregistreerd handelsmerk met alle rechten die daarbij horen en ook alle uitwassen. Dure workshops gegeven door "CZT's", Zentangle papier, Zentangle 'tools'.
Laat je daardoor niet verleiden tot het aanschaffen van dure spullen, want dat is niet nodig!

shellybeauch.blogspot.com.au
Ik heb lekkere fine-liners bij de Hema gekocht, die hebben ze in meerdere kleuren en twee verschillende diktes (0.7 en 0.38). De 0.38 is een heel mooi fijn lijntje. Verder heb je wat potloden nodig, vooral wat zachte (4B of zachter) en een zgn. doezelaar, voor de schaduwen. En wat papier, dat hoeft echt geen aquarelpapier of zo te zijn. Voor ZIA's met kleur worden vaak peperdure zgn. 'dual brush pens' gebruikt, dat zijn professionele kunstenaarspennen. Maar met een paar goede kleurpotloden, gelpennen en/of viltstiften gaat het ook prima. Het is een kwestie van wat dingen uitproberen en kijken wat je zelf het lekkerst vindt om mee te werken.

Patronen zijn volop op internet te vinden (een hele 'bibliotheek' staat op tanglepatterns.com). Zelf heb ik geïnvesteerd in twee goede boekjes met veel patronen en voorbeelden, en tips over het aanbrengen van schaduw en relief en zo: 'Compleet handboek Zentangle' van Jane Marbaix en 'Zentangle; creatieve patronen tekenen' van Sandy Steen Bartholomew.
Het leuke is dat je overal patronen in gaat zien, in de natuur uiteraard, maar ook in tegeltjes, in vloerkleden, in parketvloeren, in gebouwen, in kunstwerken. Je krijgt dus ook meer aandacht voor je omgeving. En daardoor word je ook weer creatiever!

Pinterest is mijn grootste inspiratiebron (niet alleen voor Zentangle), alle in deze blogpost gebruikte voorbeelden heb ik daar gevonden.

Nu we het toch over inspiratie hebben, wil ik het ook nog even hebben over de kleurboeken. Om mijn nieuwe kleurpotloden uit te proberen, was ik op zoek gegaan naar een mooi kleurboek.
Jeetje, dat is een hele wereld op zich!
Ontelbare 'kleurboeken voor volwassenen' zijn er. Ik was op een creatieve site met meer dan 200 kleurboeken! Met thema's, op
Uit Dierenrijk van Millie Marotta, jowillis.com
posterformaat, op kaartformaat, met zentangle patronen (!), met mandala's, met schilderijen van kunstenaars. Ik zocht zelf een uitdagend boek en dat heb ik gevonden. Eigenlijk zijn het er vier, van twee kunstenaressen, dat zijn dan naar mijn mening ook wel de mooiste kleurboeken die er zijn:
Uit: Mijn geheime tuin van Johanna Basford, qz.com
Mijn geheime tuin en Het betoverde woud van Johanna Basford en Dierenrijk kleurboek en Tropisch paradijs van Millie Marotta. Die dames zijn denk ik al zo'n beetje miljonair want deze kleurboeken zijn over de hele wereld heel populair. Het zijn dan ook wel heel verfijnde tekeningen, die zelfs zonder ze te kleuren al mooi zijn.
Ik heb op internet weer ware kunststukjes hiervan gezien, je gelooft bijna niet dat het hier gaat om kleurplaten.

Dus heb je ook zin gekregen in iets creatiefs, kijk dan eens naar deze kleurboeken en laat je inspireren op Pinterest (zoek bv. op één van de twee genoemde kunstenaressen).
Eén waarschuwing moet ik wel meegeven: zowel Zentangle als de kleurboeken zijn ernstig verslavend. Ik kom bijna niet meer aan lezen toe!









6 opmerkingen:

  1. Wat prachtig allemaal! Ben benieuwd naar jouw voortbrengsels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gelukkig dat ik nu eindelijk weet wat zentangelen is! Ik begrijp dat het helemaal in is, maar tot nu toe was het fenomeen volledig langs me geen gegaan. Wat heerlijk dat je er zoveel plezier aan beleeft, en net als Hella ben ik ontzettend benieuwd naar jouw voorbrengsels. Krijgen we die binnenkort ook te zien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jeetje, ik weet niet? Ik ben niet zo van het showen van mijn eigen frutsels....
    maar ik zal er 's ff over nadenken!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat ik me nog afvroeg: begin je gelijk in pen, of zet je hem eerst een beetje uit in potlood?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik maak de basisvorm en de vlakverdeling in potlood. De zentangles meteen met pen. Als er voor een motiefje een raster nodig is, doe ik dat ook (heel dun) met potlood. en als er vlakjes opgevuld moeten worden, ook met (zacht) potlood. Oh misschien is dat wel leuk om eens te laten zien, hoe je zoiets opbouwt?

      Verwijderen