Leren (leven) van de geschiedenis

Roman Krznaric - De Wonderbox; Verrassende levensgeschiedenissen in levenskunst (Uitgeverij Ten Have, 2013)
Oorspr.: The Wonderbox; curious histories of how to live (UK, 2011)

Roman Krznaric, een Australiër die woont in Engeland (Oxford) met roots in Polen, is een cultuurhistoricus (en tevens medeoprichter van The School of Life). Hij probeert in De Wonderbox een antwoord te geven op de oeroude vraag: Hoe moet je leven? door in de geschiedenis te duiken. Hij ziet geschiedenis als een rariteitenkabinet of wonderbox, waarin wijsheden zijn opgeslagen gebaseerd op werkelijke levenservaringen.

Hiermee heeft hij een fascinerend boek opgeleverd, een boek voor nieuwsgierige mensen, vol wonderlijke, leuke, boeiende en soms obscure feiten en anekdoten.

Het boek beslaat alle gebieden van het leven in 4 delen met steeds 3 hoofdstukken, het begint met de liefde en eindigt met de dood:
Relaties onderhouden (liefde, familie, empathie), De kost verdienen (werk, tijd, geld), De wereld ontdekken (zintuigen, reizen, natuur) en Breken met conventies (geloof, creativiteit en doodsstijl).

Om een voorbeeld te geven van wat Krznaric doet (de hoofdstukken zijn steeds een min of meer dezelfde opbouw): in het hoofdstuk over liefde begint hij met de herkomst van Valentijnsdag, om daarna uit te komen bij de oude Grieken, die wel 6 soorten liefde kenden en zich omringden met mensen die ieder op zich in een soort liefde kon en wilde voorzien. Dan volgt een stukje geschiedenis hoe die soorten liefde in de loop van de tijd steeds meer in één persoon gebundeld zijn, zodat wij nu eigenlijk op zoek zijn naar een partner die niet bestaat, want: alles in zich moet hebben; hij of zij moet onze seksuele behoeften bevredigen, voorzien in hechte vriendschap (een 'maatje' zijn), speels zijn, zekerheid bieden, en onzelfzuchtige offers voor ons brengen. "Historisch gezien is dit een volkomen nieuwe opvatting, waarvan in eerdere beschavingen nauwelijks voorbeelden bestaan."
De vorm waarin die zoektocht tegenwoordig is gevat, krijgt er flink van langs van Krznaric:
"De consumptiedrift die in de publieke cultuur is geslopen, heeft ons er ook toe aangezet een geliefde te zoeken alsof het een vorm van winkelen betreft...."
Vervolgens geeft Krznaric ook aan wat mogelijke manieren zijn om de wijsheid uit het verleden toe te passen in ons leven van nu.

Het boek wordt afgesloten met een epiloog en bevat een heerlijk uitgebreide bibliografie, die goed van pas komt omdat je (ik tenminste wel) na lezing van dit boek heel veel zin hebt om door te lezen 'in de geschiedenis'.
Mijn biep-exemplaar vol met flappertjes!

Ondanks alle feiten en anekdoten is dit toch een heel coherent verhaal dat ook nog eens leest als een trein, bijna als een roman, niet in het minst omdat de schrijver ook zijn persoonlijk leven door de hoofdstukken vlecht.
Een boek voor het leven!



4 opmerkingen:

  1. Nou, dat is duidelijk: dit boek moet op de verlanglijst!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Absoluut! Ik besef dat ik het boek te kort doe met mijn summiere bespreking, maar er staan zóveel dingen in die ik zou willen citeren, over bijvoorbeeld de herkomst van de 'huisman' (helemaal geen nieuw verschijnsel) of een man die lid is van de Ku Klux Klan en per ongeluk met een zwarte vrouw in een commissie komt....en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Ik heb het boek inmiddels zelf gekocht omdat ik er geen afscheid van wilde nemen!

      Verwijderen
  2. Geweldig, Joke, dat MOET ik gewoon gaan lezen. Wat een ontdekking. En natuurlijk heel veel dank om het te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is zo'n boek waar ik zo enthousiast over ben dat ik het gewoon móét delen, en met veel plezier!

      Verwijderen