Het lezen van te veel boeken


Een rare titel, want je kunt natuurlijk nooit te veel boeken lezen, maar waar het hier om gaat is: hoeveel kun je er tegelijk aan? Hoewel ik altijd wel meerdere boeken tegelijk lees, was het nu wel een beetje de spuigaten uitgelopen, ik had al 7 boeken aan de linkerkant staan. Tja hoe gaat dat, je koopt een nieuw boek (Luyendijk) en wilt daar gelijk aan beginnen, ook al heb je al het één en ander onderhanden. En je reserveert wat in de biep (Krauss), en dat komt dan beschikbaar op een moment dat het jou helemaal niet uitkomt...en dan staan er nog wat mensen voor zo'n boek op de lijst, dus je moet nog opschieten ook.
Ik werd er een beetje onrustig van en ben wat gaan schonen. Dumas moest het bezuren, ik heb zijn Graaf van Monte Christo weer even in de kast gezet. De lange adem die voor deze 1200 bladzijden nodig is, heb ik nu even niet. Hetzelfde lot onderging Het volle leven van René van Stipriaan.
Blijven er toch nog vijf over, maar Luyendijk is bijna uit en uit Aan mijn voormalig vaderland van Michaël Zeeman lees ik maar af en toe een stuk. Echter net als Quis leget haec wil ik van wat ik lees in dit prachtige boek altijd wel iets nazoeken, en leidt het dus meestal tot uitbreiding van het leesvoer.
Ik ben wel benieuwd hoe dat bij andere lezers gaat? Lees je ook van alles tegelijk, of blijf je geconcentreerd op één boek? Wordt je ook zo onrustig als je zoveel tegelijk leest? En nieuwe aanwinsten? Heb je ook de neiging om een nieuw boek meteen te gaan lezen, ook al ben je nog met andere boeken bezig?

4 opmerkingen:

  1. Ik lees eigenlijk altijd maar één boek per keer; ik hoef er geen andere boeken naast. Zo kan ik me beter concentreren op wat ik lees. De enige uitzonderingen die ik maak zijn dichtbundels of informatieve boeken zoals het boek over reisadvertenties dat ik onlangs op mijn blog zette. Die kunnen wel naast dat ene boek dat ik aan het lezen ben. Ik wordt wel wat zenuwachtig van mijn snel groeiende TBR-stapel, dat gaat nu hard naar de 90 boeken toe, met dank aan de heer Zeeman ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Koen: Dus eigenlijk word ik zenuwachtig van de boeken die ik aan het lezen ben, en jij van de boeken die je nog moet lezen....:-)
    Maar serieus, ik denk dat ik me ook wat meer moet gaan beperken. Ga nu in ieder geval proberen het lijstje 'Nu aan het lezen' naar 0 te brengen alvorens iets nieuws te beginnen.
    Overigens is mijn stapel TBR zo groot dat ik aan tellen niet eens meer begin. Dat schept ook wel weer rust.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ahum....tja...lezen ehhh. Het verzamelen komt wat mij betreft op de eerste plaats. Dat kan gelukkig met vele tegelijk. Lezen kan dan naar wens en believen in mijn eigen tempo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Perkamentus: Het ware lezen begint met verzamelen!
    Overigens zorgt verzamelen (alhoewel ik niet echt een 'verzamelaar' ben, meer een dwangmatige koper) bij mij dan weer zo voor z'n eigen problemen, zoals: waar láát ik het allemaal....

    BeantwoordenVerwijderen