Wat is er aan de hand in ebook-land?


Gisteren las ik deze column over het (illegaal)downloaden van boeken, die nogal wat stof heeft doen opwaaien. De moraal van het verhaal is dat ebooks veel te duur zijn en dat dit illegaal downloaden in de hand werkt. Tegelijkertijd zie je op fora en blogs ook steeds meer discussie over de geografische beperkingen die door de uitgevers van ebooks worden opgelegd; als je een engelstalig ebook wilt bestellen op een amerikaanse site loop je een gerede kans dat dat niet gaat lukken, omdat de uitgever heeft bepaald dat het bewuste boek alleen mag worden gekocht door ingezetenen van de VS.
Er is dus nogal wat aan de hand in ebook-land.
Als Nederlandse ebook-lezer word je in ieder geval behoorlijk ontmoedigd, ofwel door de prijs ofwel door het aanbod. Ik kocht bij ebook.nl het ebook van Zomerhuis met zwembad voor 15,95 terwijl het gewone boek, ook nog eens hardcover, voor 20,95 bij BOL te koop is. Dat is een verschil van slechts 5 euro en dat kun je gewoon niet verklaren? Geen papierkosten, geen drukkosten, geen bindkosten, weinig distributiekosten....je zou verwachten dat een ebook op zijn minst de helft goedkoper kan dan de gewone versie. Uit de reacties van uitgevers her en der op internet kun je ontcijferen dat ze er eigenlijk niet zo veel zin in hebben, ebooks. Er valt waarschijnlijk te weinig aan te verdienen. En dus worden er weinig ebooks gepubliceerd, tegen een te hoge prijs. En maar klagen over de uitgevers die wél ebooks leveren voor een redelijke prijs!
Ander voorbeeld: ik kocht op BOL voor 15,95 De Rozenkoningin (The White Queen) van Philippa Gregory voor 15,95 (prijs voor de paperback: 19,95), nadat ik dit vergeefs probeerde te kopen in een engelstalige digitale versie (Diesel ebookstore: 7,99, melding bij het afrekenen: alleen voor VS). Ik ben voorlopig wel klaar met die Nederlandse ebooks. Het is eigenlijk te belachelijk voor woorden, die prijs. Ik voel me bijna een sukkel dat ik het er ook nog voor betaald heb en niet ergens illegaal van internet gehaald. Inmiddels heb ik Kobobooks.com ontdekt, die wel engelstalige ebooks tegen een goede prijs levert binnen Europa, de prijzen staan ook in Euro's.
Gelukkig is het laatste nieuws dat uitgever Bloomsbury volgens dit bericht af wil van de geografische beperkingen.
De eerste uitgever is over de brug. Dat is een klein lichtpuntje in het verder o zo donkere land.

4 opmerkingen:

  1. Uitgevers gaan veel te angstig met e-boeken om. Tien jaar geleden zag ik de e-boeken nog niet een succes worden, maar nu met die uitstekende en betaalbare e-readers is er echt geen houden meer aan. Uitgevers moeten daar niet spastisch over doen. Zie het als een mooie extra afzetmogelijkheid, met allemaal extra klanten. In de VS beginnen e-boeken nu ook aan te slaan bij de jongere generatie volgens dit artikel in de NYT: http://www.nytimes.com/2011/02/05/books/05ebooks.html?emc=eta1
    Dat is toch een prachtige kans voor uitgevers, zou je zeggen. Laten ze die zo gauw mogelijk grijpen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoopvol bericht, in de NY Times. Als het meer mensen aanzet tot lezen cq mensen aanzet meer te lezen, is er al veel gewonnen! Nu die uitgevers nog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ken je de site www.booksonboard.com. Hier heb ik al een aantal engelse boeken gedownload, prijzen zijn in dollar en betaling met creditcard...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Sjoukje: die kende ik nog niet. Ga er meteen eens even rondkijken...dank voor de tip.

    BeantwoordenVerwijderen