Het leven gaat te snel (of ik word te traag)


Het leven gaat steeds sneller....of ik word steeds ouder trager. De waarheid zal ongeveer in het midden liggen. Feit is, dat ik weer een heel weekend door mijn vingers heb laten glijden, rechtstreeks het internet in. Een bodemloze put is het en de informatie vernieuwd zich steeds sneller. Het is onmogelijk nog bij te houden.
Hoe gaat dat dan? Vrijdagmiddag keek ik uit naar een lekker rustig weekend waarin ik veel ging lezen. Maar in de praktijk bleek ik vooral bezig te zijn geweest met (naast de noodzakelijke huishoudelijke klussen)...internet. Blogfeeds lezen. Tweets lezen. Even wat opzoeken op internet. Nieuwe blogs lezen. De laptop dichtklappen helpt niet meer, want dan is er nog de tablet en de telefoon. De verleiding is altijd dichtbij.
Kortom op zondagavond zat ik nog op Goodreads te neuzen wat er allemaal nieuw verschenen was qua Engelstalige boeken. En moest ik constateren dat ik NUL bladzijden gelezen had. En wilde ik RUST in mijn hoofd. De rust om te lezen en niet meer afgeleid te worden. Niet meer voortdurend bezig zijn met groot en klein (Twitter)nieuws, met nieuw verschenen, met heel veel door anderen gelezen en aangeraden. Ik heb ondertussen meer boeken op de plank en digitaal dan ik ooit in de rest van mijn leven nog kan lezen, en toch blijf ik maar bovenop het boekennieuws zitten. Ik wil daarmee stoppen!

Waar ik ook mee stop:
met Twitter. Het was een leuk experiment, maar het voegt echt niets toe. Sorry, volgers;
met het volgen van Engelstalige blogs. Ik blijf alleen nog een paar Nederlandstalige blogs volgen (met als uitzondering de Engelstalige blog van de Nederlandse Iris);
met mijn account op Goodreads, voor het steeds maar bijhouden van wat er nieuw en hot is.

Vrijdagmiddag had ik ook nog het onzalige plan te stoppen met bloggen. Maar na de mij door Anna toegekende Liebsterblog 'award' heb ik daar snel weer van afgezien. De drang om te vertellen over mijn leesavonturen is groot en als dat ook nog gewaardeerd wordt, is het toch te leuk om ermee te stoppen!

9 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar, Joke. Ik doe bewust niet meer aan Twitter, niet aan Facebook, heb het aantal blogs dat ik volg ook drastisch beperkt, heb een echte e-reader i.p.v. tablet omdat ik anders de hele tijd zit te kijken of er nog mail is of nog nieuws en trek ik me als ik ga lezen terug op de bovenste verdieping, waar ik het minst word afgeleid. En nog heb ik de neiging om regelmatig even naar beneden te lopen om het internet af te struinen.
    Maar ik lees toch nog redelijk wat, gelukkig, en omdat ik blog, dwing ik mezelf om goed en geconcentreerd te lezen, omdat ik anders niks zinnigs over het boek kan zeggen.
    Maar het blijft moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik heb ook een 'echte'e-reader, maar ook een tablet omdat 'het zo handig is om op de bank ff een beetje te surfen en mail te checken'. ik ben een beetje in m'n eigen kuil gevallen :-)Maar ik heb de tablet opgeborgen (in de boekenkast!) en die komt er alleen uit als ik er zelf voor kies een kwartiertje 'internet te doen'.

      Verwijderen
  2. Om het met Anna's woorden te zeggen "Heel herkenbaar, Joke". En 't is maar wat je 'leven' noemt natuurlijk. Die periodes waarin je offline op vakantie bent, of zo druk aan het werk dat je wekenlang geen enkel nieuws volgt ---) dan merk je dat je helemaal niks hebt gemist. We maken onszelf het hoofd een beetje gek, en een hele machinerie 'webexperten', 'community managers', 'online marketeers' verkopen eigenlijk maar 1 ding: gebakken lucht :-) Hier een mooie cartoon: http://dashperiod.tumblr.com/post/2922304625/the-bermuda-triangle-of-productivity-well-i-would Nog veel lees en schrijfplezier - in alle rust! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, inderdaad herkenbaar. Alleen vind ik lezen nog steeds zo leuk dat ik uiteindelijk de computer wel aan de kan schuif. En ik kan ondertussen HEEL snel blogs lezen en twitter bekijken. Facebook doe ik één keer per dag.

    Twitter vind ik leuk omdat ik toch regelmatig leuke nieuwtjes tegenkom of even iets met iemand kan overleggen. Wel scan ik meer dan ik ze lees en liefst per 25 tegelijk. Als je bij elke 3 nieuwe tweets weer gaat kijken kost dat erg veel tijd.

    Succes met de goede voornemens. Ik verwacht nu extra veel recensies van jou op dit blog!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ai, pijnlijk laatste zinnetje lijkt me dat. Joke: ik verwacht nu geheel verwachtingloos dat je je volledige goesting doet! ;-)Weg met die druk.

      Verwijderen
    2. Ja die Judith...dat is een grappenmaakster! Maar ik ga inderdaad lekker m'n goesting doen. He, heerlijk toch dat Belgische taaltje.

      Verwijderen
    3. Judith, voor mij ben je een soort wondermens. Dat je heel snel blogs kan lezen. En tweets scannen. En Facebook bijhouden. En ongetwijfeld ook heel snel mailen. En heel veel boeken per week lezen. En er dan ook nog samenhangende besprekingen over schrijven!

      Verwijderen
    4. Joke, dat valt wel mee hoor. Het betekent natuurlijk ook dat ik maar weinig aandacht aan de meeste dingen besteed, gewoon even snel met de ogen eroverheen tot dat er iets is wat mijn aandacht trekt. En ik heb er de tijd voor.

      Die samenhangende besprekingen vind ik zelf nog wel tegenvallen, eerlijk gezegd. Ik vind die van andere mensen altijd stukken beter!

      Verwijderen