Boeken om je op te verheugen deze herfst

De eerste paddestoel al weer gesignaleerd!
De vakantiegangers zijn weer naar huis. Het bos is weer van mij. Daar is de herfst al een beetje te voelen. En te zien, want ik heb de eerste paddestoel al weer gesignaleerd!
Ik houd van de nazomer en de herfst. De milde temperaturen, de kruidige geur, het prachtige diffuse licht.
En wat daar ook bij hoort:  de uitgevers maken rond deze hun publicaties voor de komende maanden bekend.
Ik heb de catalogi eens uit zitten pluizen (iedere gek zijn gebrek). En, lezers: het is een overweldigende hoeveelheid die over ons wordt uitgestort! Het lijkt wel of het elk jaar meer wordt.
Om voor mezelf een beetje overzicht te houden, heb ik een spreadsheet gemaakt met daarin de uitgaven die ik zelf zou willen lezen. Maar ook die werd erg groot. Zeker toen ik ook nog de engelstalige boeken op komst ging toevoegen...

Ik heb daarom een kleine selectie gemaakt. De complete spreadsheet is HIER op te vragen (gesorteerd op publicatie-datum)
Let wel: het is mijn persoonlijke selectie. Daarom geen verhalenbundels, geen poezie en weinig thrillers. Ook geen goedkope herdrukken. Ook niet de boeken waar menigeen reikhalzend naar uit kijkt maar mij niet nieuwsgierig maken: het nieuwe boek van Tatiana de Rosnay (Onvoltooid verhaal, komende week), Haruki Murakami (Ten zuiden van de grens, oktober) en Donna Tartt (Het Puttertje, september). Wel: veel nederlandse fictie, en daarbinnen ook veel debuten. En veel non-fictie over de meest uiteenlopende onderwerpen.
Overigens had niet elke uitgeverij een catalogus (of "aanbieding" zoals dat heet in het vak) en soms maakte de uitgever het ook wel erg moeilijk om zo'n catalogus te vinden.

Voor wie geen zin heeft een lijst door te werken, volgen de komende week mijn persoonlijke favorieten per categorie.
Vandaag de 5 boeken die mij het meest opvallen/aanspreken in de categorie Nederlandse fictie.


Arthur Japin - De man van je leven; nu eens geen zware onderwerpen maar een luchtig thema in deze nieuwe roman van Arthur Japin.
Van de uitgever: "Een zwarte komedie over liefde, trouw, overspel en wraak, herkenbaar voor iedereen die ooit liefhad en bedrogen werd".
Uitgeverij De Arbeiderspers, verschijnt in oktober







Franca Treur  - Het nieuwe vuur; zal het voldoen aan de verwachtingen die bij een tweede boek horen?
Van de uitgever: "Erik denkt zijn vriendin wel een voller leven te kunnen bieden: hij wil samenwonen en kinderen. Maar Elenoor solliciteert in plaats daarvan naar een plek in een idealistische woongroep, gevestigd in een voormalig weeshuis in Amsterdam-Oost. Want hoe kun je je beter thuis voelen op de wereld,
dan door haar te willen verbeteren?
In Dorsvloer vol confetti beschreef Franca Treur hoe een jong meisje in een orthodoxe boerengemeenschap de kracht van woorden ontdekt. In Het nieuwe vuur richt zij zich op een andere groep: jonge, hoogopgeleide stadsbewoners.Ego’s en losers, helden en heiligen, uitvreters en mannenverslindsters – allemaal zijn ze op eigen wijze op zoek naar iets wat groter is dan henzelf."
Uitgeverij Prometheus, verschijnt in november

Marente de Moor - Roundhay, Tuinscène; roman gebaseerd op het levensverhaal van Louis Le Prince, spelend eind 19e eeuw. Louis Le Prince was een franse uitvinder en pionier op het gebied van film, die op een dag spoorloos verdwenen is.
Van de uitgever: "Een intrigerende historische roman over bewaren en verliezen, vastleggen en vergeten, in een tijd van grote technologische veranderingen"
Uitgeverij Querido, verschijnt in oktober





Rinus Spruit - Een dag om aan de balk te spijkeren; dit boek viel me op door de intrigerende titel en de foto van de auteur. Spruit heeft al een roman op zijn naam staan (De rietdekker) die mij volledig ontgaan is (naar ik vermoed door te weinig aandacht in de pers) maar lovende recensies heeft gekregen (‘Op een mooie, intelligente, onopgesmukte manier schetst Rinus Spruit beelden van zijn familie en eigenlijk ook van een stuk Nederlandse geschiedenis.'). Daarom wil ik deze roman maar even in het zonnetje zetten!
Van de uitgever: "Maarten Rietgans streeft naar het allerhoogste. Hij moet meer presteren dan zijn omgeving, anders gaat hij, de meest schuchtere mens van Zeeland, ten onder.
Na het overlijden van zijn moeder ontvlucht hij het Zeeuwse platteland. Hij meldt zich
als leerling-verpleegkundige bij een Rotterdams ziekenhuis, en slaagt daar glansrijk – maar neemt dan ontslag omdat hij zich niet geliefd voelt bij zijn collega’s en bij elke vorm van erkenning vlucht. Of hij nu als bankbediende, fotograaf, buschauffeur of meteropnemer werkt, zijn dienstverband duurt nooit lang. Zijn vader, een kleine landbouwer, begrijpt er niets van. ‘Jongen, jongen, jongen, jongen.’ Waarom houdt Maarten nooit iets vol?
In de liefde gaat het hem al niet beter af. Hoewel hij wekelijks reacties krijgt op zijn veelvuldig geplaatste contactadvertenties, keurt hij het overgrote deel van de vrouwen bij voorbaat af – een enkele spelfout kan al fataal zijn voor een toekomstige ontmoeting. Zijn zoektocht naar werk, een vrouw, een groots en meeslepend leven én een rustig bestaan is afwisselend ontroerend, aandoenlijk en komisch."
Uitgeverij Cossee, verschijnt in oktober

Pauline Genee - Duel met paard;  Pauline Genee is jarenlang diplomate geweest, Duel met paard is haar romandebuut.
Van de uitgever: "Duel met paard is een meeslepende historische roman, gebaseerd op de ware geschiedenis van Wilhelm von Osten en zijn 'Kluger Hans', het rekenpaard.
Uitgeverij Querido, verschijnt in januari 2014

14 opmerkingen:

  1. Oh, een nieuwe Arthur Japin is wel iets om in de gaten te houden. Zijn vorige boek sprak me niet zo heel erg aan, maar misschien deze wel weer.

    Gaat het alweer wat beter met je rug etc?

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Bettina je leert ermee leven, met zo'n rug. Sinds ik permanent aan de pijnstillers ben gaat het een stuk beter!

      Verwijderen
  2. Precies hetzelfde commentaar als Bettina. Japin is een must-read voor mij maar de vorige vond ik ook wat minder.

    Die van Rinus Spruit lijkt me inderdaad een aanrader. Leuk dat je deze boeken even in de schijnwerpers zet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja net als jij en Bettina had ik dezelfde ervaring met de vorige van Japin. Sterker nog ik heb 'm niet eens uitgelezen.
      Ik ben van plan wat meer nederlandse boeken buiten het formele recensie-circuit te lezen, want ik ben ervan overtuigd dat er veel moois blijft liggen omdat het minder aandacht krijgt. En wij als bloggers kunnen daar best wat aan doen!

      Verwijderen
  3. wat heb je weer een mooie lijst samengesteld! ik richt mijn vizier momenteel 't meest op boeken die niet zo nieuw meer zijn, maar de brochures houd ik toch wel in de gaten voor 't geval er iets bijzonders tussenzit. het valt me op dat er veel (interessante) non-fictie en ego-documenten gaan verschijnen..

    heel mooi dat je zo'n uiteenlopende smaak hebt, trouwens; op facebook en twitter kom je toch altijd maar weer dezelfde titels tegen, en iedereen houdt even veel van deze titels.. ik ben wel blij met afwisseling bij mede-bloggers, vooral omdat ik me ook graag buiten dat circuit bevind.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook nog heel veel 'oude' boeken te lezen, maar net zoals jij houd ik toch een beetje in de gaten wat er allemaal verschijnt. Sommige van die boeken zal ik dan vast jaren later pas lezen.

      Het valt mij op dat er steeds meer bloggers recensie-exemplaren lezen, wat ik jammer vind want dat komt de afwisseling niet ten goede. Een uitgever wil toch bepaalde boeken zoveel mogelijk in de etalage zetten...

      Verwijderen
    2. ja.. ik begrijp het, toch stelt het me teleur.

      Verwijderen
    3. Ik heb toevallig net één recensieexemplaar gelezen, maar ik ga hier geen gewoonte van maken! :-)
      Dit was puur omdat ik het boek supergraag wilde lezen en omdat ik bijna 100% zeker wist dat ik het mooi zou vinden.
      Ik zou niet snel nog meer recensie exemplare aanvragen omdat ik dan voor mezelf het idee heb dat ik het niet kan zeggen als ik het boek niet mooi vind. Ik vind het knap dat anderen dat wel kunnen, maar ik kan dat niet. Dus voor mij was het een eenmalig exprimentje!

      (even als verduidelijking omdat ik ook net een recensie exemplaar heb besproken)

      groetjes,

      Verwijderen
    4. Oh ik had jou niet op het oog hoor. Het was meer in het algemeen. Ik heb zelf ook dat ik denk dan niet meer objectief te kunnen zijn, ik heb het ook wel eens gedaan maar dat was bij mij ook een eenmalig experimentje ;-)

      Verwijderen
  4. Er zijn gelukkige wel enkele blogs waar een grote variatie in gelezen genres is (zoals deze!). Ik ben voorzichtigjes aan ook met een boekenblogje begonnen en het is heel verleidelijk om mee te willen praten over recent verschenen (en op dat moment vol in de promotie zittende) boeken. Niets mis mee, mits ieder voldoende in staat blijft om zijn/haar eigen keuzes te maken en dat in het blog naar voren te laten komen. Bedankt weer voor de inspiratie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik ken dat wel, vooral als het boek is dat echt heel erg goed is.
      Leuke blog heb je!

      Verwijderen
    2. Dank je! Ik doe mijn best. Schrijven is leuk, maar het blijft uiteindelijk toch wel gaan om het lezen zelf.

      Verwijderen
  5. Wat een fijne post! Ik verheug me ook ontzettend op deze boeken, met name Franca Treur en Marente de Moor.
    Het boek van Rinus Spruit wil ik ook graag lezen. Uitgeverij Cossee heeft altijd van die prachtige covers.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je! Die covers zijn inderdaad prachtig, ik moest ook meteen (qua inhoud én vormgeving) denken aan Gerbrand Bakker (Boven is het stil).

      Verwijderen