Gelezen en weggelegd in juli

Hoewel ik het niet had verwacht, heb ik de afgelopen maand toch weer 3 boeken weggelegd (gelukkig waren twee daarvan van de biep). Maar ik heb ook 4 boeken uitgelezen, en alle met plezier.

Wat ik heb weggelegd:

Edna O'Brien - Huis van volmaakte eenzaamheid (House of splendid isolation); een roman over de Ierse vrijheidsstrijd, waarbij een gezochte terrorist zichzelf onderdak verschaft bij een oude vrouw.  Heel gefragmenteerd verteld, waardoor het bij mij niet wilde beklijven.

Charles den Tex - Bot; een thriller die zich afspeelt rond computersystemen (vooral het schimmige deel daarvan). Meneer Boekhappen had dit boek gelezen en vond het wel intrigerend en ik denk dat het dat ook wel is, maar die schrijfstijl! Het verhaal wordt verteld door een computernerd en Den Tex vond het nodig om dat ook nerderig op te schrijven. Dan krijg je teksten zoals:
"Ze had donkere ogen, in haar blik las hij haar intenties en haar gedachten. Net zo veel gieg upload als download. Symmetrisch breedband, ideaal." Het boek staat er vol mee. Ik heb hier slechts 25 blz van gelezen, toen was ik zo geirriteerd dat ik ermee gestopt ben.

Kristina Sandberg - Leven tot elke prijs; Zweedse roman over een vrouwenleven. Wordt wel genoemd als de vrouwelijke Knausgard, maar haalt voor mij bij lange na niet dat niveau.
Veel hele korte zinnetjes en veel, in mijn ogen, gezeur. Ik had er niets mee.

Wat ik heb gelezen:

Paulien Cornelisse - De verwarde cavia; eigenlijk had ik voor mezelf al besloten dat dit niks voor mij zou zijn, het leek me zo kinderachtig, een verhaal over een cavia op een kantoor. Maar toen het me van twee kanten werd aangeraden, toch maar geprobeerd. Erg leuk want: heel herkenbaar voor iedereen die op een kantoor werkt. Alle stereotiepen uit een werksituatie zijn hier verzameld op één afdeling, waarvan ook cavia ('Caaf') deel uitmaakt. Het is niet dat ik heb zitten schaterlachen, maar een glimlach af en toe kon er best af. Gewoon een leuk boekje dat je in twee avondjes uitleest.

Naomi Novik - Ontworteld (Uprooted); een fantasy-verhaal waarvan je meteen merkt dat de doelgroep Young Adult is. Goed te vergelijken met Harry Potter. Verhaal over een tiener (Agnieszka) die de uitverkorene is van een tovenaar en door haar dorp wordt 'geofferd' om 10 jaar bij hem in zijn toren door te brengen. Daar blijkt dat zij zelf speciale gaven heeft en samen gaan ze de wereld redden. Minder vond ik dat het af en toe een romantische inslag had, maar waar ik erg van gecharmeerd was, is de humor. Speelt in een middeleeuwse wereld met poolse namen. Heel aardig en ook wel spannend, maar niet zo veel diepgang als ik gewend ben van fantasy.

Sheri Tepper - Beauty; Ja dit was dat boek, waar ik naar op zoek was, waar ik ontzettend veel plezier mee heb gehad. Wat een bijzonder boek. Tjokvol met maffe verhaallijnen, met een heerlijke heldin en aangename humor. Verdient een aparte bespreking, dus die volgt binnenkort. Overigens was dit een boek van mijn lijstje voor dit jaar.

Elizabeth Strout - Ik heet Lucy Barton (My name is Lucy Barton); een dun boekje (174 blz) over een vrouw die in diepe armoede is opgegroeid en daar nooit overheen is gekomen. Ze heeft bovendien een moeizame relatie met haar ouders. Als ze voor langere tijd in het ziekenhuis ligt, komt haar moeder haar opzoeken. Ze bespreken veel roddels over vroegere dorpsgenoten (vooral over mislukte huwelijken) maar het lukt ze niet een echt gesprek te hebben. Er is vroeger het één en ander gebeurd in het gezin Barton, maar wat precies, dat wordt niet uitgesproken. Op zich een simpel verhaal, waarin meer niet dan wel wordt gezegd. Heel subtiel geschreven, wel mooi maar ik vond het toch wat onbevredigend, ik denk doordat je veel tussen de regels uit moet vissen. Liefhebbers van heel literaire werken zullen dit wel kunnen waarderen.


8 opmerkingen:

  1. mmm ... Lucy Barton staat wel op mijn lijstje, maar nu zakt het weer wat. Al te subtiel vind ik soms zo vermoeiend.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mmmm...ik ook. Maar aan de andere kant, het is maar een dun boekje dus waarom zou je het toch niet proberen? Je weet nooit!

      Verwijderen
  2. Lucy Barton heb ik weg gelegd. Het kon me helaas niet boeien. Cavia wel natuurlijk! Ik heb er niet de slappe lach van gekregen, maar ik heb wel heel fijn gegniffeld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ik ben dus niet de enige die er moeite mee had! Ik had er zoveel goede (engelstalige) recensies over gelezen dat ik dan automatisch denk dat het aan mij ligt als ik het niet goed vind....en dus maar dapper doorgelezen heb ;-)

      Verwijderen
  3. Je hebt niet echt heel veel geluk op dit moment met je boeken, geloof ik. Gelukkig zijn er toch ook nog lichtpuntjes. Ik zet Edna O'Brien toch op mijn lijstje, maar dat komt omdat ik de Ierse vrijheidsstrijd ongelofelijk interessant vind. Toch eens kijken of het boek mij dan beter bevalt :-)

    Ik hoop dat je deze maand weer echt veel mooie boeken leest!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zie het maar zo: het ruimt ook lekker op (uit mijn kast/van mijn lijstjes). Maar er zijn zeker lichtpuntjes, want ik heb nu in ieder geval een non-fictie boek wat ik erg boeiend vind...

      Verwijderen
  4. Ja, inderdaad. Het is zoooo vervelend als je maar geen goed boek te pakken krijgt. Hopelijk word je er niet te chagrijnig van, want weet: er zijn nog heel veel mooie boeken op de wereld!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee hoor, ik word niet sjaggerijnig, maar er komt wel een punt waarop ik denk: o jee, misschien moet ik wel naar dokter Booklove ;-)

      Verwijderen