George R.R. Martin - Het spel der tronen


Sommige boeken worden al snel in een hokje geduwd, met als gevolg dat het niet gelezen wordt door mensen die niet van dat hokje houden.
Dit is zeker het geval bij Het spel der tronen van George Martin. Dit boek is weggezet onder het label Fantasy waardoor je de indruk zou kunnen hebben dat het een boek is vol met magie en vreemde wezens; het beeld dat ik er ook van had. Weliswaar heb ook ik het label 'Fantasy' meegegeven aan deze bespreking;
maar als ik nu, na lezing, het Spel der tronen kort zou moeten beschrijven, zou ik veel eerder zeggen: een spannend historisch verhaal waarin een strijd om de macht, met alle intriges die daarbij horen, de hoofdrol speelt.

Het is onmogelijk te vertellen waar het precies over gaat en hoe het verhaal verloopt, daarvoor is het te omvangrijk. Kort gezegd speelt het in een tijd die erg veel lijkt op de Middeleeuwen, in een gebied dat in die tijd overal in Europa zou kunnen zijn. Dat rijk bestaat uit 7 provinciën, die ooit allemaal zelf rijken waren; een koning heerst over deze 7 provinciën: de heer van de Zeven Koninkrijken. Teruggebracht tot een simpele samenvatting gaat dit boek over de strijd om de troon van de Zeven Koninkrijken.
Het gaat over macht, over intriges, over heldendom, over moed, de keuze tussen het goede en het kwade. Dat laatste wordt vaak gezien als een stereotype van fantasy: de eeuwige strijd tussen goed en kwaad. Maar, zeg ik dan: gaat in feite niet elk verhaal uiteindelijk over (de keuze tussen) goed en kwaad?
Anders dan in andere fantasy is bij Martin geen strikte scheiding tussen goed en kwaad; de 'kwaden' hebben vaak ook sympathieke trekjes en met sommige goeden loopt het niet goed af...het is net de echte wereld!

In het begin had ik een beetje moeite met de vele namen en ging ik steeds in de appendix zitten kijken; maar na een paar hoofdstukken ben ik daarmee gestopt; in dit boek draait het om de familie Stark en de hoofdstukken gaan beurtelings over één van de Starks: heer Eddard Stark, zijn vrouw Catelyn, zijn zoon Bran, zijn dochters Arya en Sansa en zijn bastaardzoon Jon. Daartussendoor komen hoofdstukken over Daenerys Targaryen, de enige erfgename van de oorspronkelijke heerser van het Rijk en over Tyrion, de mismaakte zoon van heer Lannister, heer van een eerzuchtige 'clan' die op oneerlijke wijze aanspraak wil maken op de macht over het Rijk.

Door die afwisseling in gezichtspunt, de persoonlijke verhaallijnen, ontstaat een breed uitwaaierende vertelling waarin alle facetten van het leven aan de orde komen: trouw (de baandermannen aan hun leenheer), ontrouw (de bastaardkinderen), liefde, verlangen, ouderschap, moed, lafheid, slimheid, naïviteit, standvastigheid.
Tot blz. 525 komt er geen enkele magie aan te pas en moest ik erg denken aan de verhalen over de koningen van Engeland zo tussen de 12e en de 16e eeuw. De heren van de verschillende Huizen (rijken) in Het Spel zijn te vergelijken met de graven en hertogen, met hun eigen wapenschild met spreuk, ridders, baandermannen die trouw hebben gezworden aan hun heer. Huwelijken die worden gesloten vanuit politieke overwegingen. Bastaardkinderen. Kastelen die strategisch gelegen zijn. Legers die ter oorlog trekken. Een koning met een hofhouding van pracht en praal. Riddertournooien.

Aan de andere kant (letterlijk, aan de andere kant van de zee die het Rijk omringt) staat het ruitervolk van de Dothraki. Die deden me, met hun verrschillende stammen en wrede gewoonten, weer erg denken aan de Mongolen, en hun heerser Khal Drogo aan Dzjengis Kahn.

Vanaf blz.525 komen er wat levende doden op de proppen die een voorbode zijn van 'iets' duisters , en ook is er op de achtergrond steeds sprake van het bloed van de Draak (de Targaryens). En aan het eind wordt er een bloedritueel uitgevoerd, een soort magie waarbij de geesten worden opgeroepen. Deze vormen de fantasy-elementen in een verder razend spannend, goed geschreven, avontuurlijk verhaal. Ik vermoed dat de draken verder in de serie wel een grotere rol gaan spelen.

Dit boek is niet voor de teerhartigen onder ons; het Spel wordt hard gespeeld: er worden jongetjes van torens gegooid, hoofden afgehakt, vrouwen verkracht en veel bloed verspild. Ben je hier tegen bestand, dan kan ik Het Spel der tronen van harte aanraden, óók aan de lezers die geen uitgesproken fantasy-fans zijn.
Ik heb alvast het tweede deel: De strijd der Koningen, klaargelegd!






Dit boek maakt deel uit van een serie boeken onder de naam Een lied van IJs en Vuur (A song of Ice and Fire cyclus):
Het Spel der tronen (Game of thrones)
De Strijd der koningen (A clash of kings)
Een storm van zwaarden (A storm of swords)
Een feestmaal voor kraaien (A feast for crows)
Een dans met draken (A dance with dragons)
en de serie is nog niet voltooid....


14 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een erg meeslepend boek. Ik ben vast van plan om het ook nog te gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ga je nu eerst deel 2 lezen of pak je een ander exemplaar van je dikke-pillen-stapel? In ieder geval altijd leuk en inspirerend om jouw reviews te lezen! Ik heb Spel der tronen dan toch maar ook in goodreads als nog te lezen aangemerkt .... :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk om te horen dat je plezier beleeft aan mijn besprekingen. Ik denk dat ik even een adempauze neem en iets anders ga lezen (even niet van de dikke pillen stapel) en daarna deel 2 weer oppak (ook niet te lang wachten want dan moet ik er weer zo in komen)

      Verwijderen
  3. Ik vind het ook een heerlijke serie. En dat beeld dat je erbij had van Engeland in de middeleeuwen klopt wel, ik geloof dat ik ergens had gelezen dat George RR Martin de Rozenoorlogen voor ogen had toen hij dit boek schreef.
    Geniet van deel 2 (en de delen erna) daar ben ik ook mee bezig, groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh dat van Engeland had ik dan wel goed ingeschat :-)
      Ik ga zeker genieten van deel 2, jij ook nog veel plezier

      Verwijderen
  4. Ok Joke, nu jij het boek hebt goedgekeurd, ga ik het ook lezen! Ik weet nog niet wanneer ik er aan toe kom, maar het komt zeker aan de beurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voel me heel nuttig als je persoonlijke voorproever, Anna. Ik hoop dat je er net zo veel plezier aan gaat beleven als ik!

      Verwijderen
  5. Grappig, je had dezelfde vooroordelen over het boek als ik heb, maar dat betekent dus dat er een kans is dat ik deze serie ook mooi ga vinden! Alleen, dat zijn wel erg veel boeken, zou dat nu de hele serie lang leuk blijven?

    Maar goed, eerst die eerste maar eens proberen. Net als Anna, een keer, nu nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het zou zo maar kunnen dat je dit boek mooi gaat vinden!
      Tja die series...ik weet niet of het zo goed blijft en of ik er wel tot het eind zin in heb....soms ben ik die series opeens zat. Maar voorlopig heb ik wel erg veel zin in het tweede deel!

      Verwijderen
  6. Mijn bespreking komt volgende week online...

    Volgens Vriendliefgaat het magische doorheen de reeks wel iets meer ruimte innemen, maar is het alsnog minder dan in vele andere van de fantasyboeken.

    Ik heb tussendoor een aantal andere boeken gelezen (die dikke boeken gaan te traag vooruit naar mijn zin :-)), maar ga nu toch beginnen in deel 2.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook wat andere boeken aan het lezen, het gaat inderdaad traag met die dikke pillen. Maar ik heb nu toch al weer veel zin in deel 2!
      Ik zag trouwens dat vanaf september het eerste seizoen van Game of Thrones bij ons wordt uitgezonden (RTL4) maar ik weet niet of ik dat wel ga kijken...(soms een erge teleurstelling als je je eigen beelden al hebt gemaakt)

      Verwijderen
    2. Die uitzendingen gezien en uit ergernis over de reclamespots de serie seizoen 1 op DVD aangeschaft. Super: je hoefde ook niet weer een week te wachten!
      Inmiddels ook seizoen 2 (10 afl. op 3 DVD's)gezien: Nog intrigerender zelfs en nog geen boek gelezen.
      Mijn eerdere ervaring met boeken lezen na de films gezien te hebben is er één van "de kip en het ei".

      Zou graag meer weten over de vervolgtitels, Joke. Jou bekend?
      De seizoen 2-films eindigen duidelijk met verwijzingen naar een seizoen 3. Er zit dus meer in het vat. Tijd gekregen dus om nu de boeken te gaan lezen.

      Verwijderen
    3. Oei Pieter, dat is voor mij dus absoluut not done, eerste de serie kijken en dan het boek lezen....dan hoeft het voor mij niet meer.
      De vervolgtitels, Deel 2 is in ieder geval De strijd der Koningen. verder verwijs ik je naar
      http://www.deboekenplank.nl/naslag/aut/m/martin_g.htm

      Verwijderen