De dikke-pillen-missie


Ik heb al heel lang een aantal flinke pillen op m'n lijstje staan, waar ik aan de ene kant erg veel zin in heb maar toch ook weer tegen op zie vanwege de gevraagde lange adem. Toch zou ik als rechtgeaarde boekhapper nu wel eens zo'n pil willen verorberen.

Van boven naar beneden:
George R.R. Martin - Spel der tronen, 1e deel van Een Lied van ijs en vuur serie; lang voordat deze boeken door de succesvolle tv-serie bekend werden, had ik als fantasy-fan de eerste twee delen al in de kast staan. Moet daar nu toch eindelijk eens in beginnen!

Hella Haasse - Mevrouw Bentinck; documentaire historische roman die ik weer hoog op het lijstje heb gezet na het lezen over Belle van Zuylen

Katherine Pancol - De trage wals van de schildpadden; het vervolg op De gele ogen van de krokodillen, wat ik een lekker boek vond

Daniel Kahneman - Ons feilbare denken; over hoe wij onszelf (onbewust) voor de gek kunnen houden;

Federico De Roberto - De onderkoningen; grote siciliaanse roman, wordt beschouwd als een meesterwerk op gelijke hoogte met Flaubert, Zola en Dostojevski maar (hier) altijd onbekend gebleven

Stephen King - De beproeving (The Stand); volgens velen de beste roman van King

Don DeLillo - Onderwereld; grote Amerikaanse roman. Sinds 'Witte ruis' van dezelfde auteur op mijn lijstje

Michel Faber - Lelieblank, Scharlakenrood; is me al heel vaak aangeraden en staat ook al heel lang op de plank te wachten. Ik denk dat ik het heel goed ga vinden.

Ja en tenslotte toch weer De graaf van Monte Christo van Alexandre Dumas. Met zijn 1177 bladzijden is dit écht een boek voor de lange adem.

Ik twijfel nog tussen Martin, King en Faber. Wat zal het worden?

17 opmerkingen:

  1. Faber is geweldig, maar ik ben vooral heel benieuwd naar wat je van Martin zult vinden. Ik was nooit zo'n fantasyfan, dacht ik, maar heb de laatste tijd ontdekt dat daar misschien toch wel wat voor mij bij zit en ben nieuwsgierig wat iemand er van vindt wier smaak behoorlijk goed overeen komt met de mijne.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf zou ik King of Faber kiezen, maar dat komt omdat ik de meeste van de andere boeken niet gelezen heb en deze wel heel goed waren.

    The Stand is echt heel goed - als je van post-apocalyptisch houdt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Post-apocalyptisch...Volgens mij was The Road dat ook en dat vond ik een erg goed boek. King op de tweede plaats dan, en Faber op de derde (de zomer is nog lang).

      Verwijderen
  3. Faber heb ik na enkele honderden langdradige pagina's dodelijk vermoeid weggelegd, ben benieuwd wat je ervan vindt. De andere ken ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. oh ik word nu toch wel steeds nieuwsgieriger naar Faber. Dantoch maar: Faber op de tweede plaats en King op de derde.
      Misschien is het boek van Faber wel een typisch 'vrouwenboek'? Hè bah wat een naar woord.

      Verwijderen
  4. Nu je het zegt: veel verstond ik er niet van. ;-) Een marathonlange introspectie richting bodem van de ziel ... (nu is hij wschijnlijk weer een plaats gezakt? ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. "Een marathonlange introspectie richting bodem van de ziel..". Boekenliefhebber, weet je wel zeker dat we het over hetzelfde boek hebben?? Lelieblank, scharlakenrood is een ouderwets plot- en karaktergedreven verhaal in de Victoriaanse traditie met een soort moderne twist, maar van uitgebreide introspectie kan ik me helemaal niets herinneren. Ik vond het in ieder geval van begin tot eind buitengewoon onderhoudend.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Anna, ik herinner me paginalange passages waarin nu eens werkelijk niks gebeurde en waar dat niets voor het Victoriaanse hoofdpersonage (een of ander mistroostig meisje) de allures kreeg van een uiterst boeiende, kaleidoscopische ontdekkingsreis langs de rafelranden van het (emotionele) universum. Welzeker karaktergedreven maar heb het toch een pagina of 500/600 uitgehouden en die plot hing er tegen dan bij als een losgeschroefd zonneluik langs de gevel van een vervallen boerderij. Maar ik ben blij dat jij het wel de moeitevond ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Weet je het echt zeker, Boekenliefhebber? Judith vond het ook erg goed en die houdt absoluut niet van langdradige introspectie. Boeiend hoe we hetzelfde boek volledig maar dan ook volledig anders ervaren!
      Joke, nu moet je het wel lezen ;-)

      Verwijderen
    2. Ik begrijp het.....ik moet dit verschil in beleving met mijn eigen subjectieve bril beoordelen....

      Verwijderen
  7. En dan snel ik nu naar de winkel om 'Ons feilbare denken' van Kahneman te kopen. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit ziet eruit als een heel fijn stapeltje om uit te kiezen, wat een luxe probleem is het dan, he? Niet kunnen kiezen uit zoveel mooie boeken.
    Heb je al een keuze gemaakt ondertussen?

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het is inderdaad een heerlijk luxe probleem Bettina. Ik heb zeker een keuze gemaakt. Ik ben begonnen met Het spel der tronen van George Martin, en daarna staan resp. Faber en King op de nominatie. Dus voorlopig voer zat!

      Verwijderen
    2. Bettina Grissen18 juli 2012 om 07:11

      Wat een heerlijk vooruitzicht! Geniet van het Spelder Tronen. Ik vond het een fijn boek en ben nu bezig met deel II.

      groetjes,

      Verwijderen