Een fijnproevers hapje


Jacques bonnet - Een boekenkast vol geesten
Mouria 2009, 143 blz



Na het lezen en het praten en schrijven over lezen is er niets fijners dan het lezen van anderen die schrijven over lezen en boeken. Zo'n pareltje is Een boekenkast vol geesten. Het gaat vooral over boeken verzamelen (hoofdstukken als Tienduizenden boeken - de omvang van de bibliotheek van de schrijver -, Inruimen en klasseren, Waar komen ze vandaan, Bibliomanieën) maar ook over lezen (Bestaande en fictieve personages). Wel erg jammer dat er geen foto's in staan van bijvoorbeeld de bibliotheek van de schrijver, of van andere bibliotheken. Alberto Manguel wordt vaak genoemd (Geschiedenis van het lezen, De bibliotheek bij nacht)en ook Het papieren huis van Carlos Maria Domingues, een kleinood wat ik zelf op de plank had staan en ook nog gelezen, maar waarvan ik echt geen idéé meer had waar het over ging. Maar ook het mij onbekende The books in my life van Henry Miller, die ik meteen maar op mijn lijstje heb gezet. Ik moet namelijk bekennen dat hoewel ik geen boeken verzamel om het verzamelen maar omdat ik graag lees (ik behoor volgens Bonnet tot de bibliomane hoofdsoort 'veellezer')ik toch één verzameling heb: de boeken over boeken.
Verder in Een boekenkast vol geesten veel over andere bekende (Franse) verzamelaars, over (vooral Franse) boeken die veel betekenen voor Bonnet en over (vooral Franse) schrijvers en hun eigenaardigheden. Al die Franse namen werden me soms wel iets te veel trouwens, maar dat is ook de enige kritische noot die ik kan verzinnen.
Een heerlijk hapje. Maar je moet er wel een beetje boekengek voor zijn...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten