Boeken en TV

Tot mijn grote verrassing heeft DWDD (De Wereld Draait Door) een nieuw item geïntroduceerd: het Boek van de Maand. Elke laatste donderdag van de maand vertellen 4 boekverkopers, waaronder Gerda Aukes (van Boekhandel de Boer in Baarn maar ook van de trouw door mij gelezen blog Moet je lezen!) over hun favoriete boek van de afgelopen maand.

Wat mij betreft had dat best mogen zijn: hun 5 favoriete boeken van de maand en hadden het best 10 boekverkopers mogen zijn, maar het is een goed begin. Eindelijk weer eens een boekenrubriek op TV!

Deze maand waren de uitverkoren boeken:
Kinderen van het ruige land van Auke Hulst
Telegraph Avenue van Michael Chabon
Nederland van Charlotte Dematons
De zaak Collini van Ferdinand von Schirach.

En het boek van de maand werd.......De zaak Collini. Beschreven als een intelligent maar heftig boek over een onopvallende Italiaanse monteur die op een dag een oude man in een hotel vermoord, zichzelf aangeeft en vervolgens zwijgt in alle talen over zijn daad. En de advocaat die hem moet verdedigen, komt er achter dat hij het slachtoffer kent.

Wie het heeft gemist en het graag nog zou willen zien: HIER vindt je het specifieke stuk van de uitzending (zodat je niet de hele uitzending hoeft te bekijken) en meer informatie.

Goed initiatief van de VARA!

2 opmerkingen:

  1. ja, ik zag het! hoewel het prachtig is dat ze echt tijd besteden aan boeken, en dat de boekhandelaar mag komen praten in plaats van gladde uitgevers, vond ik het wel heeeeel kort.
    maar, ik zou 't liefst elke week een volledige dwdd uitzending zien gevuld met boeken.
    wel, ik ga in ieder geval elke laatste donderdag van de maand hiervoor zitten. ik ben vooral heel benieuwd naar het boek van Auke Hulst en de nieuwe Chabon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, het is al een tijdje geleden dat het laatste echte boekenprogramma sneuvelde. Te weinig kijkcijfers, boeken zijn niet sexy. Het gaat blijkbaar slecht samen, boeken en tv. Dus ik ben blij met elk kruimeltje ;-)
    Het boek van Auke Hulst, ja dat heb ik ook op m'n lijstje gezet!

    BeantwoordenVerwijderen