Boeken voor een verlicht Januari

Iris maakte vorige week melding van de (informele) challenge 'Januari 2013: Long awaited reads month'. Ik ben niet van de challenges, maar het idee vond ik wel erg leuk: dat je de maand Januari reserveert voor boeken die je ooit hebt gekocht of op je lijstje gezet, en waarvan je bijna zeker weet dat je er veel plezier en gaat beleven, maar die op de één of andere manier steeds niet aan bod komen (soms jarenlang niet). Laten we eerlijk zijn: Januari is gewoon een vreselijke maand om door te komen; de gezellige dagen zijn achter de rug, de lichtjes zijn opgeborgen maar buiten is het nog donker en koud en het voorjaar laat nog lang op zich wachten.....dan is het toch een heerlijk idee om een paar boeken te lezen waar je echt helemaal in kunt kruipen....

Het idee was om een lijstje te maken om uit te kiezen en je vooral niet van te voren al vast te pinnen op bepaalde boeken, het moet een beetje ontspannen blijven allemaal. Ik ben gek op lijstjes, dus ik zat onmiddellijk na te denken wat er dan op dat lijstje zou komen. Niet te veel maar wel een ruime keuze. Het lijstje werd al weer snel een beetje lang natuurlijk, daarom heb ik de ebooks buiten beschouwing gelaten en alleen gekozen voor het echte werk, omdat ik dat ook wel vind passen bij het 'comfort-lezen' om zo'n nare maand een beetje te verlichten. Dit is het geworden:

Simone de Beauvoir - Alle mensen zijn sterfelijk
Jeroen Brouwers - Geheime kamers
Bernard Cornwell - De winterkoning (dl. 1 van De kronieken van de krijgsheren)
Monica Dickens - One pair of hands
Kerstin Ekman - De dwaas
Richard Ford - Onafhankelijkheidsdag
Joanne Harris - Holy fools
Philip Kerr - Een Berlijnse kwestie (dl. 1 van een serie rond privedetective Bernie Gunther, spelend in het vooroorlogse Berlijn en het na-oorlogse Wenen)
Elizabeth Kostova - De historicus
Andrea Levy - Klein eiland
Mary Doria Russell - De gevangene
Vikram Seth - Verwante stemmen
Jan Siebelink - Margaretha
Mona Simpson - Overal en nergens
Christina Stead - The man who loved children
Beverly Swerling - Stad van dromen (geschiedenis van New York)
Tom Wolfe - In alles een man

En ik zou er nog aan toe willen voegen de boeken van de Dikke-pillen-missie die ik nog niet gelezen heb.

Ik zou bijna zin krijgen in Januari!


10 opmerkingen:

  1. De winterkoning van Bernard Cornwell vond ik erg goed, een van de beste Arthur verhalen die ik heb gelezen.
    Ook de historicus vond ik mooi, en spannend, kan ik me nog herinneren.
    Leuk idee, ben benieuwd of je inderdaad een aantal van deze boeken van je lijstje kunt afstrepen op 1 februari.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee. Ik denk dat ik ook maar eens een lijstje ga maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik zou voor 'De historicus' gaan of van de dikke pillen, voor 'The Stand'.
    Beide vond ik erg goed.
    En wat zal ik doen?
    'De ontdekking van de hemel', De slinger van Foucault' of 'Honderd jaar eenzaamheid'?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh Betty, dat zijn wel drie flinke kluiven, niet alleen qua omvang maar het zijn ook niet de gemakkelijkste boeken! De slinger heb ik in mijn vorige leesclub gelezen, ik heb er niet zo heel veel van begrepen en veel overgeslagen. Honderd jaar eenzaamheid heb ik twee keer gelezen, de eerste keer (plm 10 jaar geleden) vond ik het erg mooi maar de laatste keer vond ik het nogal taai. Ik zou kiezen voor De ontdekking van de hemel!

      Verwijderen
    2. Dan ga ik dat doen in 2013. Begin ik het nieuwe jaar eindelijk eens met
      een boek wat al veel te lang op mijn lijstje staat.

      Verwijderen
  4. Tjeempie, nog niets van gelezen, maar er staan een paar hele mooie titels bij...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik neem mij iedere maand voor om boeken te lezen die zijn blijven liggen, maar misschien moet ik het in januari toch maar eens serieus aanpakken! Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen