Leren om te leren - mijn eerste MOOC

Eén van de leukste ontwikkelingen van de laatste jaren vind ik de opkomst van de MOOC: de Massive Open Online Course. Het is ideaal voor iedereen die zich op een behoorlijk nivo in een bepaald onderwerp wil verdiepen maar geen geld en/of tijd heeft om een conventionele opleiding te volgen.
In mijn geval komt daar nog bij dat ik niet goed leer in klasverband; omdat ik erg snel wegdroom neem ik na een tijdje niet goed meer op wat er door de docent wordt verteld en word erg afgeleid door de mensen om mij heen. Ik leer veel beter op mezelf, met mijn eigen timing.

Een MOOC voorziet daar uitstekend in en het mooie is ook nog dat je er de deur niet voor uit hoeft, wat ik zeker in de winter (denk: je komt na een lange dag werken thuis, het is koud en het giet, en je moet naar de bushalte om naar de stad te gaan om daar een paar uur je wekelijkse cursus te volgen) een groot voordeel vind.

MOOCs worden georganiseerd door voornamelijk Amerikaanse universiteiten, ze zijn gratis en bestrijken zo'n beetje alle universitaire disciplines. MOOCs worden meestal aangeboden via speciale platformen, waarvan Coursera en EDX de grootste zijn.
Je kunt er geen diploma's mee behalen (het kan wel maar dan moet je flink in de buidel tasten) maar kunt wel testen doen en daar ook punten voor krijgen.
In Nederland hebben we De Universiteit van Nederland, maar die heeft vooralsnog alleen losse colleges en geen complete cursussen. De colleges zijn overigens wel zeer de moeite waard!

Ik ben zelf begonnen met de MOOC Learning to Learn op Coursera. Een cursus van vier weken die ingaat op de nieuwste kennis over het brein en hoe je hier zo goed en creatief mogelijk gebruik van kunt maken bij het opdoen van nieuwe kennis. Het richt zich in eerste instantie op het leren van wiskunde en wetenschap, maar is zo breed opgezet dat het eigenlijk overal kan worden toegepast.

Per week krijg je een serie video's die tussen de 3 en 12 minuten duren, dus nooit langer dan je concentratie kan hebben. De video's bestaan uit lezingen, filmpjes, interviews of een combinatie daarvan.  Daarnaast is er additioneel een lijstje met interessante artikelen/boeken om te lezen, maar dat is niet noodzakelijk om de cursus te kunnen volgen. Bij Learning to Learn hoort het boek Learning by numbers (een overigens misleidende titel) van Barbara Oakley maar de stof in dit boek wordt prima afgedekt door de video's dus je kunt goed zonder. Je kunt het zo breed maken als je zelf wilt. Via de gekoppelde fora kun je contact hebben met mede-studenten of gewoon even zien waar die mee worstelen ;-). Het is een internationaal gezelschap, al komen de meeste deelnemers uit de VS.
Qua tijd is de stof voor een week heel goed te doen, maar je mag ook nog wel een beetje uitlopen, de testen kun je nog anderhalve week na afsluiting van de lesweek maken.

Learning to learn begon met een paar duizend inschrijvingen, aan het eind van de eerste week waren dat er al 35.000 en in de tweede week was dit al gestegen tot 177.000!
Hoewel er ook cursussen zijn die je op elk moment kunt beginnen, is Learning to Learn een cursus met een begin- en einddatum, en wordt deze week afgerond.
Maar ben je nieuwsgierig geworden naar deze cursus, dan heb ik goed nieuws:
wegens groot succes komt er een herhaling van deze cursus, en wel van 3 oktober tot 3 november a.s.

Ik vind het zelf in ieder geval erg stimulerend om te doen, en ben al weer aan het bedenken wat mijn volgende cursus wordt.

Coursera heeft overigens ook een eigen app, zodat je de cursus ook op je tablet kunt volgen. Je kunt de video's van een week dan ook downloaden en afspelen als je ergens bent waar je geen internet hebt. 


1 opmerking:

  1. Ik had hier nog nooit van gehoord, Joke, maar wat leuk! Wat is het internet toch handig, dat dit soort dingen allemaal kunnen. Geniet ervan!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen