Wat is een goed boek?

Vandaag had ik weer erg last van de innerlijke strijd die ik als gepassioneerde lezer al jaren schijn te voeren, die nooit overgaat en die vragen oproept waar ik nooit een antwoord op vind. Vragen die denk ik elke boekenliefhebber zich wel eens stelt. De feiten zijn deze:
1. er zijn op de wereld miljoenen boeken. Zelfs als je alleen kijkt naar nederlandstalige boeken, zijn het er veel te veel. 2. Je hebt maar beperkte tijd beschikbaar in je leven. 3. Je wilt je tijd dus niet verdoen met het lezen van slechte boeken.
Maar dan komt het: wat zijn goede en slechte boeken? En hoe maak je de juiste keuze? En misschien nog een afgeleid dilemma: waar haal je je boeken vandaan?
Er is een tijd geweest, dat ik dacht: ik lees alleen nog maar 'literatuur'. Sterker nog, ik wilde me gaan beperken tot de Klassiekers. Maar toen raakte ik weer verstrikt in nieuwe vragen: wat zijn dan klassiekers en wie bepaalt dat? en wat is literatuur dan en hoe onderscheidt dat zich van de rest? Na het lezen van enkele boeken over klassieken (zoals David Denby - Terug naar de klassieken, Clifton Fadiman - The new lifetime reading plan en Harold Bloom - How to read and why) heb ik menig lijstje van te lezen klassieke werken voor mezelf opgesteld maar: het werkt niet. De reden is denk ik dat lezen dan een taak wordt, iets wat moet. En wat moet, is niet leuk. En lezen moet óók leuk zijn. Voor mij is het denk ik de afwisseling die werkt: soms een boek waarin je verdieping vindt of dat iets aan je eigen ervaringen toevoegt. Soms puur entertainment, even in een andere wereld zijn en soms de combinatie, een boek wat verdieping biedt maar ook ontspanning. Jaren geleden ging voor mij de deur van de fantasy open door het lezen van Terry Goodkind (de Wetten van de Magie). Daarbij ervoer ik voor het eerst weer die sensatie die je als kind kon hebben als je een spannend boek las: dat je echt ín die wereld zat en tegelijkertijd van de wereld was, je hoorde en zag niets meer van wat er om je heen gebeurde. Dat was het 'magische lezen'. Die ervaring krijg ik eigenlijk alleen terug bij het lezen van fantasy of een verschrikkelijk boeiende thriller, zoals de Millennium trilogie.
Ik heb dus eigenlijk wel een beetje losgelaten dat ik alleen literatuur moet lezen, maar blijft nog wel de vraag: hoe maak ik mijn keuze? Ik laat me nu een beetje leiden door reviews, en dan via zo breed mogelijke kanalen: kranten, tijdschriften, boekensites (zoals Bookbrowse (het leukste als je een abonnementje neemt), boekenblogs, (online) boekwinkels. Daarbij komt dan nog de vraag: ga ik het boek kopen, of leen ik het uit de biep? Ik ben niet zo'n verzamelaar als bijvoorbeeld Boekengek (alhoewel ik daar soms met jaloezie naar kijk), ik koop toch meer om te lezen, maar de laatste tijd kies ik vaker voor de biep, ook gewoon omdat boeken duur zijn. Maar bij sommige nieuwe boeken die iedereen wil lezen, is dat dan weer lastig, dan moet je echt geduld hebben, wat ik meestal niet heb dus dan ga ik het toch weer kopen....
Eigenlijk heb ik toch wel een antwoord op de vraag wat een goed boek is, het is heel simpel: een boek wat ik met plezier lees. Literatuur of lectuur, fantasy, thriller, non-fictie. Het doet er niet zo toe. Een goed boek is een fijn boek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten