De voorloper van Wallander



Sjöwall & Wahlöö: De vrouw in het Götakanaal
Bruna 2010 (Zwarte Beertjes),237 blz.




Al eerder schreef ik over de hernieuwde uitgave van deze reeks maatschappijkritische crimi's van het echtpaar Sjöwall & Wahlöö.
Dit eerste deel werd maar liefst 45 jaar geleden geschreven, maar (lust-)moorden zijn van alle tijden, want afgezien van het feit dat telefoonverbindingen nog via telefonistes tot stand kwamen, er nog zoiets als 'beatmuziek' bestond en computers hun intrede nog niet gedaan hadden, is dit een verrassend aktueel verhaal. Martin Beck, de inspecteur en hoofdpersoon van de reeks, deed me erg denken aan Kurt Wallander van de Wallander reeks van Henning Mankell. Mankell schreef ook het voorwoord voor dit boek. Beck is net als Wallander een ongezond levende, wat eenzame man die niet succesvol is in zijn huwelijk en leeft voor zijn werk. Ook het Zweden van Sjöwall & Wahlöö is vaak grijs en het regent er veel. Het was een onderhoudend en aan het eind zelfs spannend verhaal over de zoektocht naar een lustmoordenaar. Ik denk wel dat er in die tijd wat minder moorden werden gepleegd dan nu, want van heinde en verre worden inspecteurs, rechercheurs en agenten bij deze zaak ingezet, en dat voor een periode van wel 6 maanden. Dat zou nu lijkt mij niet meer denkbaar zijn.
Als je houdt van Wallander, dan word je ook snel fan van Beck. Bovendien las ik dit boek in een dagje uit, dus het is een lekker ontspannend tussendoortje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten