Boekverslaving: afgekickt en nu.....?

Op 21 december deelde ik hier mijn besluit om een jaar geen boeken meer te kopen. Dat was natuurlijk een slimmigheidje, omdat ik zo toch het gevoel had ergens verantwoording af te leggen over het resultaat, en dat helpt wel als het vlees zwak is en de boekenstapel groot.
Maar.....dat duwtje in de rug had ik helemaal niet nodig! Hoewel de stapel 'nieuwe oogst boeken'  onverminderd groot is en was, is het vlees onverwacht sterk gebleken.  Ik moest de neiging om elk boek dat ik heel graag wil hebben ook te kopen wel even mijn systeen uit werken, maar dat had ik eigenlijk vrij snel onder controle, en ik heb tot nu toe 0 boeken gekocht. En ook geen echte aanvechtingen om los te gaan.

Dat ik echt afgekickt ben was voor mezelf duidelijk toen ik Adriaan van Dis bij DWDD zag zitten om zijn laatste 'Hier is...'  aan te kondigen......want het is weer Boekenweek. BOEKENWEEK???? Het was totaal langs me heen gegaan!  Terwijl ik voorgaande jaren al stond te trappelen met een kooplijstje, en alle kranten en tijdschriften met boekenweekspecials zat uit te pluizen. Niets van dat alles dit jaar! Ik heb overigens met plezier naar het interview met Stephen Fry gekeken en zal Mythos vast nog wel eens gaan lezen, maar ik heb niet meer de neiging om meteen naar de boekwinkel te hollen.
Dit is allemaal ook wel te danken aan de goede bibliotheek die we hier hebben (met een ruimhartig aankoopbeleid) en aan mijn eigen goedgevulde planken.

Maar ik ben er ook veel minder mee bezig, met lijstjes maken, met reviews lezen, vlogs kijken. Ik heb een nog maar heel beperkt lijstje met blogs die ik trouw lees (hé, die van jullie natuurlijk) maar ik zet geen nieuwe boeken meer op wensenlijstjes en ik lees nu veel meer 'on a whim', ik pak waar ik zin en/of behoefte in/aan heb en dat is op dit moment veel non-fictie over levenskunst en psychologie, en veel herlezen van voornamelijk fantasy. En ik lees tot mijn eigen verrassing méér dan toen ik nog zo bezig was met lijstjes maken en wat er allemaal nieuw is en wat anderen daar van vinden. Ik heb nu natuurlijk veel meer tijd over ;-)  Mijn lezen voelt nu veel vrijer, en lichter.

Wat me brengt op iets anders: ik ga er qua bloggen even tussenuit.  Het is voor de meesten van jullie niet nieuw dat ik nogal worstel met mijn blog; ik merk steeds weer dat ik in een periode zit waarin ik (te) vaak geen zin heb om te schrijven en als ik het dan toch doe, voldoet wat ik schrijf meestal niet aan de kwaliteitsnormen die ik mezelf opleg (en die ik mezelf ook wíl opleggen). Maar er op dit moment helemaal mee stoppen vind ik ook te drastisch, want ergens heb ik toch de behoefte mijn gedachten over het lezen in de brede zin te delen en als ik echt enthousiast ben over een boek, dan wil ik graag andere lezers net zo enthousiast maken.  Alleen nu even niet, blijkbaar. En dat halfslachtige waar ik nu mee bezig ben, waarin ik zo eens in de 2 maanden eens iets laat horen, vind ik zelf helemaal niks.
Dus geef ik mezelf een kleine sabbatical, ik ga er tot de herfst tussenuit, vrij, licht en luchtig lezen, vlinderen en flierefluiten. Ik ben ervan overtuigd dat het me in die periode wel duidelijk zal worden of ik verder wil met deze blog, en in welke vorm.  Ik beloof in ieder geval dat ik in september verslag zal doen van mijn afwegingen, óók als ik heb besloten niet verder te gaan. Ik piep er niet stilletjes tussenuit.

Ik wens iedereen een mooi voorjaar en een fijne zomer. Blijf lezen, en dromen!


5 opmerkingen:

  1. Voor jou ook een prachtig voorjaar en zomer, Joke! Geniet van je leestijd, alles kan en niets moet!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb een mooie zomer! Ik hoop dat het je goed zal doen en dat je in de herfst terugkomt met een stapeltje boeken die je ons wilt tippen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je moet het ook gewoon doen, precies zoals het voelt. Ik blijf je blog gewoon volgen, ik volg zelfs blogs van mensen die er al jaren tussenuit zijn, maar je weet nooit....Geniet van het voorjaar en de zomer en tot later dan!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt voor jullie aardige woorden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. doe waar je je goed bij voelt, geniet even van je time of en we zullen wel zien als er terug een postje verschijnt van jou

    BeantwoordenVerwijderen