Doodle angst

Ja, daar ben ik weer! Pitje is een vlammetje geworden. Het zijn dan ook interessante tijden, je zou er spontaan van ontvlammen. Niet altijd leuk, maar wel boeiend. Maar hoewel ik me dagelijks zit op te winden als ik het nieuws lees, wil ik het daar niet over hebben.
Ik wilde maar eens vertellen waar ik nou zo druk mee ben; ik ben namelijk 'mijn creativiteit aan het ontwikkelen'. Dat klinkt een beetje apart misschien, dus ik ga dat even toelichten.

Tot ongeveer mijn 30ste was ik heel creatief en voortdurend bezig nieuwe creatieve uitingen te ontdekken. Van tekenen en schilderen via figuurzagen en origami tot gitaarspelen en paardrijden. Ik ontdekte wat ik leuk vond en wat bij me paste, en wat niet.
Tussen mijn 30ste en 45ste is dat creatieve helemaal weggezakt. Ja ik deed nog wel wat, haken en borduren, maar altijd de 'luie variant': op basis van patronen, door een ander bedacht. Verder was ik veel meer bezig met relaties en werk. De laatste jaren begon er echter iets te broeien en kreeg ik steeds meer een behoefte om te creëren, echt vanuit mezelf. En die behoefte is alleen maar sterker geworden. Alleen deed ik er niets mee. Het dieptepunt was wel dat ik mijn museumjaarkaart vorig jaar had opgezegd omdat ik 'toch niet meer naar musea ging' terwijl ik niet doorhad wat daar gebeurde: dat ik compleet droog kwam te staan, creatief gezien.
Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan, en vanaf begin dit jaar begon ik 'opeens' boeken over creativiteit te lezen, te kleuren en te zentangelen, en schreef daar nog een paar blogposten over, over tangelen, over kleuren en over boeken over creativiteit.

Voorbeeld van een art journal op Pinterest
Vervolgens ontdekte ik een voor mij perfecte creatieve uitingsvorm: artjournallen; een visueel dagboek bijhouden waarin schrijven, doodlen (doedelen), tekenen, schilderen en collage worden gecombineerd en dat allerlei vormen aan kan nemen. Ik dacht: perfect voor mij! Dus een journal (een dummy boek) aangeschaft en journallen maar! Toch? Nee dus! Ik zat voor de eerste lege bladzijde en de angst sloeg mij om het hart. Ahhhhh! Wat moest ik maken dan? Het moest toch zeker wel MOOI worden! Ik mocht niet mislukken! En was het misschien niet een beetje zonde van mijn tijd? En was ik hier niet te oud voor? En ik kon dit toch eigenlijk helemaal niet! Ik was gewoon een prutser! Dat waren zo de 'gesprekken' die ik met mijn interne criticus had. Op mijn werk doodlede ik regelmatig een eind weg, maar nu ik wilde doodlen in mijn journal, bleef het stil. Ik kreeg echt uit een soort angst geen pen op papier. Ik merkte dat ik teveel blokkades had om gewoon lekker aan de slag te gaan.

Dus ik ben teruggekeerd naar de boeken, en wel het boek van Julia Cameron: The Artist's way. En ik heb de hulp ingeroepen van Hella en me ingeschreven voor haar online cursus The Artist's way, dus nu krijg ik twee maal per week een inspiratiebrief om het proces op gang te houden. Ik ben nu bijna halverwege het programma van 12 weken. The Artist's way is een beetje aan de spirituele kant, dus ik had de nodige scepsis toen ik eraan begon, maar er gebeurt echt iets mafs en leuks en verrassends: ik merk dat er van alles verandert, ik voel me in een soort 'transitie'
Nog een voorbeeld van Pinteresthttp://jennydebode.ning.com/
terechtgekomen. Al mijn veronderstellingen, normen en waarden worden aan een nieuw onderzoek onderworpen: kloppen die (nog) wel?  Ik ben in het dagelijks leven een enorme control freak en erg perfectionistisch. Daar had ik al langer 'last' van, maar bij het zoeken naar mijn eigen creativiteit werd het een soort muur die tussen mij en mijn creativiteit stond. In het proces waar ik nu midden in zit, probeer ik manieren te vinden om die muur af te breken, en ik heb het gevoel, nee ik zie het ook echt, dat er heel langzaam iets gebeurt in mijn denken, over mezelf, over wat 'kunst' is, over wat het voor mij betekent.
En hoewel ik nog heel kritisch ben over wat ik presteer, is het me eindelijk gelukt een paar lege bladzijden in mijn journal te vullen. Ik ben lid geworden van twee creatieve platforms: de Creative Campfire Community van Lou Niestadt (die van die leuke boeken Groots en meeslepend leven en Less is luxe) en Creatief Contact van Jenny de Bode. Ik heb een workshop Klassiek tekenen gedaan (niet voor mij op dit moment want: ik deed alles 'fout'), en ben momenteel bezig met e-courses Artjournalling (via genoemd platform van Lou Niestadt) en Inspirational Drawing van een finse kunstenares die ik erg bewonder.
Overigens viel mij op die platforms op: wat worstelen veel vrouwen met hetzelfde probleem: jezelf bevrijden van je interne criticus!

Ik wilde hier echt tijd voor nemen, vandaar dat ik een tijdje van de radar ben geweest. Af en toe bijna letterlijk: geen tv, geen internet, alleen muziek en lekker bezig zijn. En lezen, want daar ben ik niet mee gestopt natuurlijk. Ik lees alleen wat minder, en als ik zo mijn lijstje bekijk van wat ik de afgelopen tijd gelezen heb, ook wel anders. Over creativiteit natuurlijk, en over artjournalling. Maar ook memoires, poezie, essays. Veel meer non-fictie dan fictie, al ben ik momenteel weer even terug bij de fictie met Connie Palmen.
Ik heb overigens lijsten van wat ik heb gelezen en wat ik nog 'moest' lezen (Lijst van 50) verwijderd van deze blog, op een gegeven moment voelde ik alles als een 'verplichting' en wilde ik me, door me te ontdoen van die lijsten en leesprojecten, weer vrij voelen. Vrij om op te pakken waar ik zin in had, en het ook weer te kunnen wegleggen als ik er geen zin (meer) in had. De Toverberg van Thomas Mann, waar ik met twee vriendinnen een leesproject van had gemaakt, is na 600 bladzijden gesneuveld. En het leesproject Proust heb ik ter elfder ure afgeblazen.
Ik denk dat mijn bloggen ook wel een wat vrijere vorm zal aannemen; nu eens over het creatieve proces, dan weer eens over een boek wat ik belangwekkend vond. Niet meer stelselmatig alle boeken die ik gelezen heb. Ik heb daar ook geen zin meer in. Tijd voor verandering! Zelfs de opmaak van de blog moest er weer aan geloven.

O ja, (nog meer) goed nieuws: ik heb ook weer een museumjaarkaart aangeschaft!


4 opmerkingen:

  1. Wat goed, Joke en wat heerlijk allemaal. Ik er van overtuigd dat alle delen in ons leven met elkaar in balans moeten zijn en creativiteit, op welke manier ook, heeft daarin ook een plek nodig. Wat fijn dat je hiermee zo bezig bent en dat je in staat bent om dingen los te laten en gewoon te doen!
    En een museumjaarkaart is nog beter, want zonder ga je helemaal niet meer. :-)
    Ik ben benieuwd naar je blogsposts over de boeken, de creativiteit en wat er nog meer boven komt borrelen.

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te horen dat je je draai weer aan het vinden bent en ik ben net als Bettina zeer benieuwd naar je komende blogberichten over wat jou allemaal bezig houdt. Veel plezier daarmee!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk dat de flow weer aan 't terugkeren is. Creatief bezig zijn werkt door op alle terreinen van het leven, het gaat niet alleen of in de eerste plaats om het product, dat komt pas véél later in het proces. Ik denk dat vrouwen het makkelijker vinden om voor hun problemen hiermee uit te komen, niet dat ze er meer last van hebben dan mannen.
    Oja, en het Proust-project heb ik een beetje overgenomen, dus mocht iemand nog mee willen doen? https://www.facebook.com/groups/134099213606717/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn dat je je weg zo weet te vinden! Ik lees graag mee met je creatieve belevenissen.

    BeantwoordenVerwijderen