4 weggelegde boeken in Juni (en 1 gelezen)

Vanmiddag na 100 bladzijden Villa America van Liza Klaussmann dichtgeklapt, het kon me echt niet boeien. En ik bedacht wat wonderlijk dat lezen toch is. Dat Bettina er zo laaiend enthousiast over was, en het mij volkomen koud laat.
En dat ik zo'n mooie leeservaring had met Hanya Yanagihara, terwijl Hella zich halverwege begon te ergeren aan allerlei dingen die niet klopten, waar ik dus totaal aan voorbij gelezen heb.
Het maakt me wel weer heel bewust van de betrekkelijkheid van boekbesprekingen en de verschillen in lees-beleving!

Het was niet alleen Villa America die ik terzijde heb gelegd. Dat gebeurde ook bij:

John David Morley - De waterhandel; een boek wat ik al eeuwen in de kast heb staan, en ook als eens geprobeerd had (maar toen beviel het niet) Dankzij een (door meneer Boekhappen gemaakt) random keuze programma op mijn boekenbezit in Book Collector kwam het opnieuw uit de kast. Op zich interessant boek over Japan, geschreven als roman met als hoofdpersoon de engelsman Boon, maar eigenlijk een non-fictie reisboek, Boon is John David Morley. Maar wat een ellenlange filosofische monologen over dingen als de Japanse calligrafie......ik kwam er wéér niet doorheen. Weg ermee!




In a dark, dark wood van Ruth Ware (vertaald als In een donker, donker bos);
Gaaaaaaap. Slaapverwekkend verhaal dat een thriller zou moeten zijn. De 'scene'  is ook letterlijk en figuurlijk een beetje doorzichtig: in een glazen huis in het (donkere) bos wordt een vrijgezellenfeest gevierd en je weet in het begin al dat dat slecht gaat aflopen. En het kabbelt maar door....op bladzijde 70 had ik er genoeg van. Terug naar de biep!

Drone van Bart-Jan Kazemier; ook een thriller, over het ethisch gebruik van drones (in dit geval in Afghanistan). Bij thrillers helpt het mij als er een charismatische of anderzins opvallende en/of sympathieke personage bij zit waar ik me een beetje op kan focussen. Dat had dit boek niet en ik vond het eigenlijk ook geen interessant onderwerp. Veel MIVD, politiek en ministerieel gekonkel. Van dat laatste zien we elke dag al genoeg dus liefst niet ook nog eens in mijn leesvoer.
Terug naar de biep!






Nee, thrillers en ik, het gaat vaak niet goed samen. Maar toch heb ik er wel één uitgelezen, dat was W.O.L.F. van Boris O. Dittrich. Even tussen jou en mij: waarom willen die mannen een tussenletter in hun naam? Volgens mij heet hij B.O. Dittrich of Boris Dittrich. Net als Peter R. de Vries, dat is de ijdele variant van Peter de Vries. Maar terzake, ik vond dit wel een aardig boek. Wel wat onhandige zinnen soms, en ook wel hele vreemde feiten (een vrouwelijke politie-commissaris met pumps onder haar politie-uniform) maar het ging wel ergens over, namelijk over de opkomst van extreem-rechts. Het boek speelt in overigens in Berlijn (Dittrich woont zelf in Berlijn). Niet superspannend maar interessant genoeg om uit te lezen, en met een heel creatief einde!



Straks maar weer eens een druk op de knop van de random keuze-generator. Benieuwd wat er nu weer uit de hoge hoed komt rollen!

12 opmerkingen:

  1. Wat jammer dat de meeste van deze boeken je niet konden bekoren. Het is zo heerlijk als een boek echt aanslaat. Hopelijk neem je me het niet kwalijk dat ik 20 jaar geleden het boek van John David Morley helemaal geweldig vond ;-)
    En hopelijk tovert de willekeurige-keuze-machine (hoe werkt die trouwens?) nu wel een topper tevoorschijn. Ook ik ben benieuwd wat er uit komt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja heel jammer, ik heb echt zin in een boek wat me volledig onderdompelt. Haha Morley.....een mooiere bevestiging van de stelling over lees-beleving kan ik niet verzinnen!
      De random-generator werkt als volgt: ik zet in Book Collector een filter op het genre waar ik zin in heb (of meerdere), van de selectie die daaruit komt maak ik een exportje (een .txt) en die zet ik op de server van meneer Boekhappen. Zodra dat bestandje daar binnenkomt, wordt het opgepakt en wordt er een random selectie routine op losgelaten. Ik krijg dan per omgaande een auteur en titel terug (met een daily quote). Mocht er iets uitkomen wat me helemaal niet zint, dan zet ik het bestandje er weer opnieuw in..etc.
      In de client-server versie van Calibre zit overigens standaard zo'n random keuze selector. Die weten wat lezers willen!
      Nu is er uit de hoge hoed gekomen: Edna O'Brien - House of splendid isolation (oftewel Huis van volmaakte eenzaamheid). Heb nu zo'n 30 blz gelezen. Mmmmm.....ik weet het niet.....maar 70 blz is mijn point of no return ;-)

      Verwijderen
  2. Pfoe jij hebt wel even pech gehad met je boekenkeuze... Ik gebruik zelf Excel om willekeurige boeken uit mijn lijst te plukken. Dat levert gelukkig ook vaak prima keuzes op. Die boeken zijn immers niet voor niets in de lijst beland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou pfoe....maar ik ben allang blij dat ik de meeste boeken uit de biep had, anders heb je ook nog zo'n kater dat je je geld weggegooid hebt. Het leuke van zo'n random keuze vind ik dat er vaak een verrassing uit komt, in die zin dat ik het boek allang vergeten was!

      Verwijderen
  3. Hoi Joke, de beste methode om boeken te kiezen die je waarschijnlijk kunnen boeien is om boeken te herlezen die je vroeger geweldig vond. Deze methode staat niet garant voor succes, maar in de meeste gevallen heb je een boek dat je weer met plezier leest (soms nog meer bij deze herlezing). Door mij de laatste jaren steeds meer toegepast, ook in verband met mijn blog, ik wil mijn lezers alleen boeken aanraden waar ik zelf helemaala achter sta. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik,
      Ik raad gelukkig geen boeken aan op mijn blog, ik geef aan wat mijn ervaring met een boek was, de lezer mag uitmaken of hij/zij het een aanrader vindt!
      Herlezen lijkt mij niet 'de beste methode', zeker niet zolang ik nog zo veel ongelezen boeken in de kast heb staan.

      Verwijderen
  4. Wat jammer dat Villa America je niet kon boeien, maar inderdaad, lezen is zo subjectief.

    Ik heb een poging gedaan met Een klein leven en ik ben daar mee gestopt omdat ik het een verschrikkelijk boek vond, vol ongeloofwaardige zaken en met zoveel ellende dat het op mijn lachspieren ging werken.

    Jammer vooral dat je meer boeken had waar je niets aan vond, maar groot gelijk: als een boek niet bevalt, gewoon dichtslaan en een nieuwe keuze maken. Hopelijk heb je binnenkort weer een aantal boeken die je wel heel mooi vindt!

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, Een klein leven blijkt een heel persoonlijk te beleven boek te zijn. Ook wel weer interessant dat het zulke totaal tegengestelde gevoelens op kan roepen.
      Er komt wel weer een goed boek, ik heb nog wat Robin Hobbs te gaan dus als ik echt wanhopig word dan ga ik die lezen, succes gegarandeerd!

      Verwijderen
    2. Ik ben nu bezig in Een klein leven en vind het juist een schitterend boek. Helaas schiet ik er voor geen meter in op door andere bezigheden maar dat ligt zeker iet aan het boek, ik pak het steeds met plezier op :)

      Verwijderen
    3. Grappig hè die totaal verschillende belevingen van Een klein leven. Maar het kan natuurlijk nog veranderen Koen, de mening van Hella begon ook pas halverwege te kantelen.

      Verwijderen
  5. Het komt vanzelf een keer op mijn blog maar duurt nog even :) Ik ben wel benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Meneertje Dittrich weet vast niet dat BO staat voor body odour ...

    BeantwoordenVerwijderen