Lou Niestadt - Less is luxe

Toen ik zag dat er een nieuw boek van Lou Niestadt uit was, wilde ik het meteen hebben! Ik had zoveel plezier beleefd aan haar vorige boek Groots en meeslepend leven! Dat het ook nog ging over mijn favoriete thema op dat moment, simpel leven, kwam natuurlijk wel erg goed uit.

Less is luxe; licht en avontuurlijk leven, gaat over het uit je leven bannen van ballast en het mede daardoor meer creativiteit toelaten. Eigenlijk de boodschap die Lou ook al in Groots en meeslepend leven uitdraagt.



Het is weer een boek op z'n Lou's en het is dus weer genieten. Lou is haar leven een beetje kwijt, dat is ondergesneeuwd onder werk, drukte, troep, verplichtingen. Ze wordt ontdekker van zichzelf. Ze heeft genoeg van het najagen van geluk, het streven naar succes, carriere, wonen, bezit, status en groei. Ze wil een eenvoudig leven waar genoeg (weer) genoeg is.



Je merkt dat ze haar klassiekers heeft gelezen; ik herken veel uit het boek van Elaine St. James (uit mijn vorige post), maar ook van creativiteits 'goeroes' zoals Julia Cameron (The Artist's way). Maar Lou zou Lou niet zijn, als ze het op haar geheel eigen en originele wijze vormgeeft. Zo ziet ze haarfijn waar het fout gaat met ouders en de ambities voor hun kinderen, aan de hand van een vergelijking van een klas met een orkest (een vergelijking van Daniel Pennac in zijn boek Schoolpijn).

Verder gaat ze natuurlijk ook gewoon lekker ontspullen en één ding tegelijk doen, de basisvoorwaarden voor een simpel leven.
Ze heeft nog veel meer 'tips en trucs'. Ik zou zeggen: laat de boel de boel, ga zitten en lees dit heerlijke boek.




2 opmerkingen:

  1. Ziet er heel bijzonder uit. Is het aangenaam lezen zo dat "handschrift"?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, het leest heel fijn. Het is ook niet zo'n page-turner hè, dus je leest het ook heel rustig.

      Verwijderen