Bredevoort, boekenstad?

Met twee (boeken-)vriendinnen had ik het plan opgevat om eens naar Bredevoort te gaan. Bredevoort, Nationale Boekenstad. Dus een must voor boekenliefhebbers, toch?
Dus afgelopen vrijdag reden wij naar Boekenstad Bredevoort.

Ai, wat een teleurstelling!
Bredevoort gaat er blijkbaar van uit dat boekenliefhebbers des winters met een boek voor de haard blijven zitten; er was bijna niets open! Je zou denken, juist rond deze tijd maak je sfeer in zo'n middeleeuws vestingstadje. Vuurkorven bij de ingang van de antiquariaten. Mooie kerstverlichting. Stalletjes met warme glühwijn. Dan komen die boekenliefhebbers wel!

Maar niets, geen enkele gezelligheid of (kerst-)sfeer. En veel vergane glorie. Winkels die zo te zien nooit meer open zullen gaan. Etalages waar je bijna niet doorheen kon kijken van de vuiligheid. Posters met aankondigingen van evenementen van afgelopen zomer....
Hier en daar stonden nog wat boekenkastjes buiten. Een ware
"door ziekte onregelmatig geopend"
boekmishandeling om die oude boeken te verbannen naar kou en vocht. Wij konden het bijna niet aanzien!
Het hoogtepunt van ons bezoek was het Middeleeuwse restaurant Bertram. Die de middeleeuwse inrichting consequent had doorgevoerd, tot de kroezen waarin de koffie werd geschonken aan toe. Een knusse en prettige plaats voor enig oponthoud, om door te warmen en om een heerlijke honing-walnotentaart te verorberen.

We werden zo triest van dit verlaten gehucht, dat we voor de lunch naar Doetinchem gereden zijn. Die stad heeft niets met boeken te maken, maar daar was het in ieder geval een stuk gezelliger!
Troep in een 'open' boekenschuurtje

Het is duidelijk: Nationale Boekenstad Bredevoort stevent af op een failliet. En het ergste is, ze hebben het aan zichzelf te danken.

Wij hebben evengoed een gezellige dag gehad. Maar dat lag beslist niet aan Bredevoort!

8 opmerkingen:

  1. Handig om te weten dat ik daar dus niet naar toe hoef! Honing-walnotentaart is natuurlijk niet te versmaden, maar daar ga ik niet een heel eind voor rijden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, misschien dat het op een zomerse dag als er een boekenmarkt is, nog wat zou kunnen zijn.....maar ik ga er in ieder geval niet meer voor terug. Dan ga ik nog liever een paar uur rondneuzen bij De Slegte in Amsterdam of zo.

      Verwijderen
    2. De Slegte in Amsterdam bestaat niet meer... (Thans Polare a/h Koningsplein). Ja, ja, leve de internetboekhandel ;-((

      Verwijderen
    3. Oh verhip, dat is zo....Polare pffff.
      Ik zit me nu af te vragen of er ergens op internet een lijstje met antiquariaten bestaat....ik ga eens zoeken. Ja via internet kan het altijd maar we willen natuurlijk gewoon lekker rondstruinen tussen de oude boeken!

      Verwijderen
  2. Oei, en ik speelde met het idee om daar een weekendje te gaan verpozen. Goed om weten. (en op jouw blog is de kerstfeer wel present - mooi!)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Poeh een weekend nog wel...niet doen dus.
      Dank voor je compliment!

      Verwijderen
  3. Hoi Joke, ik ben een jaar of 4 geleden ook eens in Bredevoort geweest. Het was toen wel in de zomer, maar ik kon er nauwelijks een interessant boek vinden. Dus denk ik er hetzelfde over als jij, als je een hele dag in tweedehandsboeken wilt snuffelen dan kun je het beste een dag (of weekend of week) naar Amsterdam gaan. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik, dat bevestigt mijn vermoeden. Als het 4 jaar geleden al niet veel was dan moet het nu wel heel droevig zijn. Op naar Amsterdam!

      Verwijderen