Graeme Simsion - The Rosie Project

Vertaald als: Het Rosie Project

Ik durfde lang niet te beginnen aan dit boek. Ik was een beetje bang voor een teleurstelling a la 'De honderdjarige man die ....' of het boekje van Dimitri Verhulst getiteld 'De laatkomer'. Boeken die de meesten van jullie erg leuk vonden maar ik zelf verschrikkelijk. Of dat iets zegt over mij of over het boek laat ik in het midden.

Toen ik op zoek was naar een 'feel good' boek kwam ik toch op The Rosie Project terecht. Ik had het idee dat ik zo'n beetje de laatste in blogland was die dit boek las, maar ik geloof dat het wel meevalt.

Don Tilman, de hoofdpersoon van dit boek, hoogleraar genetica én lijdend aan het syndroom van Asperger, is vanaf het begin een innemende, aandoenlijke personage. Zijn leven als Asperger patient (mag je dit zo zeggen?) draait om vaste rituelen en structuren en hij neemt alles wat je zegt erg letterlijk, dus als hij op zoek gaat naar een vrouw en daarvoor het Wife Project (het nederlandse Echtgenote project klinkt toch een stuk houteriger) opzet, weet je dat dit een recept is voor veel grappige verwarring. Rosie, de vrouw die hij tegenkomt maar niet in zijn project past, is een zo mogelijk nog innemender mens, ze heeft een heerlijk gevoel voor humor en is lekker recht door zee, ze is......ja ze is Rosie.

Verder is dit boek eigenlijk gebaseerd op het aloude 'ze willen elkaar maar weten het niet van elkaar' romantische format, maar op een nieuwe manier uitgewerkt, met dank aan de Asperger.
Ik vond het een heerlijk boek, met enorm veel plezier gelezen. Dit was echt het 'feel good' boek in optima forma.

Voor alle fans van Simsion (of van Don Tilman): morgen (25 september) komt een 'vervolg' uit: 'The Rosie effect'.Of dat net zo verrassend is, moeten we afwachten.





6 opmerkingen:

  1. Grappig, ik kan het me helemaal voorstellen dat je een teleurstelling vreest bij een boek dat zo'n hype is. Daarom ga ik de 100-jarige man niet lezen... Maar The Rosie Project vond ik heel erg leuk :)
    Of ik me aan het vervolg waag, laat ik afhangen van wat erover geblogd wordt. Eigenlijk kan het alleen maar tegenvallen, vermoed ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik vermoed dat ook, dat het gaat tegenvallen, dat is althans vaak wel het geval. Maar ja je weet het nooit hè. Ik ga de (engelstalige) recensies even scherp in de gaten houden...

      Verwijderen
  2. Inderdaad heerlijk boek, ook al was het natuurlijk allemaal heel erg voorspelbaar. Maar de schrijver wist op de een of andere manier precies de juiste toon te treffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien is die voorspelbaarheid ook wel een beetje deel van de charme...het was in ieder geval helemaal niet erg dat het voorspelbaar was.

      Verwijderen