Belangrijkste boek ooit?

Gisteren werd, als onderdeel van Het Jaar van het Boek,  de verkiezing van 'het belangrijkste boek' gelanceerd bij DWDD.
Het was een warrige uitzending, want de 10 'curatoren' van de tiplijsten waren niet geheel, of in het geheel niet, op de hoogte van de spelregels van de verkiezing. Dat geeft op zich niet, want zoals Adriaan van Dis opmerkte, praten over boeken is altijd leuk.
De curatoren, voor een groot deel niet-schrijvende BN-ers  mochten op 'hun' gebied een tiplijst van 10 boeken presenteren, waarvan zij er 5 zelf gekozen hadden en 5 waren toegewezen door de organiserende partijen, waaronder de CPNB. Daar begon de verwarring, want niet alle curatoren waren het eens met de 5 niet door hen gekozen boeken, en sommige van hen hadden daarom nog een extra stapeltje meegenomen die volgens hen ook (of meer, maar dat spraken ze niet hardop uit) de moeite waard zijn.

Tom Lanoye was enorm gefrustreerd dat er geen vlaamse bemoeienis met deze verkiezing is geweest, en dat hij in 'zijn' categorie 'Literatuur na WOII' daarom expres geen vlaamse schrijvers had opgenomen, sterker nog dat die in het geheel niet voorkwamen in de tiplijst van 100. Wie op de site belangrijksteboek.nl kijkt, ziet echter dat alleen de zgn. Inspiratie tip-100 uitsluitend nederlands werk bevat. De veel grotere lijst (heel onlogisch alleen te zien als je klikt  op Sorteer boeken, en dan kiest voor sorteren op Auteur A-Z, Boeken A-Z of Willekeurig) bevat niet alleen nederlandse én vlaamse boeken, maar ook veel buitenlandse vertaalde boeken.

De enige regel die geldt is blijkbaar(het staat nergens): in het nederlands vertaald. Alleen Adriaan van Dis had dit door, bij de rest ontstond opperste verwarring. Gemiste kans en onnodige frustratie, een slechte start voor deze weliswaar sympathieke doch onmogelijke aktie. Hoe kun je in hemelsnaam uit alles, rijp en groen, van over de hele wereld, fictie en non-fictie, een 'belangrijkste boek' kiezen???
Bij het samenstellen van de tiplijst hebben de criteria 'maatschappelijke impact' en 'de rol bij het vormen van onze cultuur en identiteit' een leidende rol gespeeld, maar vervolgens mag iedereen onbeperkt stemmen op boeken die in zijn of haar 'persoonlijk leven een rol hebben gespeeld.'
Ik kan me niet voorstellen dat daar één belangrijkste boek uit naar voren zal komen.

Leuk is het wel, zo'n lijst doorbladeren. Ik had toch een hoop 'oh ja, dat was een mooi boek, die zou ik wel willen herlezen' en 'oh ja, die staat ook al heel lang op het lijstje'. De komende periode gaan lezers ook zelf boeken toevoegen, dus ik ben benieuwd wat er allemaal naar boven komt. Tot en met 22 september kun je je stem(men) uitbrengen.



4 opmerkingen:

  1. Hoi Joke, wat is het belangrijkste boek ooit? Een vraag die uitnodigt tot discussie. Ik kom tot het volgende lijstje van boeken die volgens mij heel belangrijk zijn voor de ontwikkeling van boeken en onze kijk op de wereld.
    Twee van de meest invloedrijke boeken zijn natuurlijk "De Bijbel" en "De Koran".
    Verder "Het epos van Gilgamesj" als het oudst bewaard gebleven verhaal.
    Herodotus "Het verslag van mijn onderzoek", met hem begon de geschiedschrijving.
    De Ilias en vooral de Odysseia als hoogtepunten onder de klassieke literatuur.
    Montaigne: "De essays".
    Tolstoj: "Oorlog en vrede".
    Uit de wetenschappelijke literatuur springen er volgens mij twee boeken tussen uit:
    Isaac Newton met "De principia mathematica", het boek dat de grondslag vormt voor de klassieke mechanica en Charles Darwin met "Het ontstaan der soorten" over de evolutietheorie. Het zal moeilijk zijn om veel boeken te vinden die zich met dit tiental kunnen meten. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een prachtig lijstje Erik, maar ik vrees dat de winnaar hier niet bij zit....

      Verwijderen
  2. Ik vermoed dat het Anne Frank zal worden. Zelf heb ik op de Nagelaten Geschriften van Etty Hillesum gestemd.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Anne Frank zat bij mij ook meteen in mijn hoofd. Dat is zo'n boek waar je niet omheen kunt en ook nog leeftijdsloos is. Ik ben van plan om op meerdere boeken te gaan stemmen, maar heb nog niet duidelijk welke dat zullen zijn

      Verwijderen