Het feestje van Philip Pullman; Het boek van stof

Het boek van Stof; deel I La belle sauvage
Oorspr: The Book of Dust, La belle sauvage 
(UK, 2017)

Morgen, 19 oktober, wordt wereldwijd het nieuwe boek van Philip Pullman gelanceerd: The book of dust, La belle sauvage. Het eerste deel (La belle sauvage) in een nieuwe trilogie (The book of dust) die speelt in dezelfde wereld als de beroemde Noorderlicht trilogie (His Dark Materials).

Helaas heeft de nederlandse uitgever het feestje voortijdig verstierd door het boek al op 4 oktober te publiceren, zodat ik het nu al een weekje geleden heb uitgelezen. Ik las op de site van de Guardian, waar lezers zich beklaagden over het feit dat het boek bij ons al uit was, dat de uitgever alle boeken die al waren gedistribueerd had teruggehaald en het wel bijna zeker was dat niemand het boek al gelezen had.......haha! Ik had het boek ruim voor 4 oktober al besteld bij mijn plaatselijke boekjuwelier, en kon het dus meteen op 4 oktober ophalen, en ik zal vast niet de enige geweest zijn......en verder zag ik het boek gewoon een tijdje te koop bij BOL. Maar om het feestje niet nog verder te bederven, heb ik toch maar even gewacht met deze blogpost.

Het is al een eeuw geleden dat ik deze trilogie las, maar ik weet nog dat ik het echt een fantastische, spannende serie vond en een paar kreten schoten door mijn hoofd: Lyra, de Noordpool, dieren op schouders. Maar verder?
Het maakte niet uit, het wordt allemaal snel genoeg weer duidelijk. Want La belle sauvage is een prequel van Het Noorderlicht. Lyra is nog maar een baby, waarvan men al snel doorheeft dat zij bijzonder is (waarom wordt in dit boek nog niet duidelijk). Niet alleen bij de 'goeden' (de regering van Engeland en haar afgevaardigden) maar ook de 'slechten': het Magisterium, een religieuze groepering die een bedreiging vormt voor de democratie.
Maar niet Lyra is in dit boek de hoofdpersoon, maar een jochie van 11, Malcolm, wiens ouders een herberg in Oxford hebben. Lyra is ondergebracht bij de nonnen in een klooster tegenover de herberg, en Malcolm voelt veel genegenheid voor dat kleine meisje.

Ik ga er verder niet te veel over vertellen,  want voor ik het weet vertel ik te veel en verpest ik een deel van het plezier van het langzaam ontdekken wat hier aan de hand is.
Ik begon me wel weer dingen te herinneren: de 'dieren op schouders' zijn daemons, verbonden met de ziel van de mens waar ze bij horen. Er zijn alethiometers (waarheidsmeters) die in verkeerde handen destrastreuze gevolgen kunnen hebben. Er zijn paralelle werelden, die worden verbonden door iets wat Stof wordt genoemd.

La belle sauvage is een retespannende, fascinerende page-turner. Net zoals bij de Noorderlicht-trilogie heb ik weer op het puntje van mijn stoel gezeten.
De vraag is natuurlijk: moet je de Noorderlicht-trilogie gelezen hebben, danwel is het handig om voordat je aan dit boek begint de Noorderlicht-trilogie te herlezen. Ik heb op engelstalige blogs veel mensen gezien die aan het herlezen waren. Maar kennis van de Noorderlicht-trilogie is niet nodig. Ik denk dat nadien herlezen net zo leuk is als vooraf.
Ikzelf ben nu wel van zins de Noorderlicht-trilogie te herlezen. En zeer benieuwd hoe de nieuwe trilogie verder gaat, immers de Noorderlicht-trilogie is eigenlijk het vervolg op La belle sauvage. Dus wat brengt het tweede deel ons?

Voor zover het nog nodig nodig is: een zeer warme aanbeveling!






6 opmerkingen:

  1. Ha! Ik had dat Guardianartikel ook gelezen. Wat een giller dat jij al een van die boeken bemachtigd had! Ik ga het zeker ook nog lezen, maar dan in het Engels. Ik heb de oorspronkelijke trilogie bijna 14 jaar geleden cadeau gekregen bij het afscheid van mijn vorige baan en heb er erg van genoten, ook vanwege al die interessante ideeën. Nu op naar de prequel dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Waarin nog meer interessante ideeën.....maar je hebt inmiddels vast ook wel de recensie op The Guardian gelezen ;-)

      Verwijderen
  2. Wat ethisch van jou!
    En lijkt erg interessant ... Maar moet ik niet eerst alle Hobbjes uitlezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou hè!
      ALLE Hobjes uitlezen????? Daar ben je de rest van het jaar mee bezig! Ik zou ff een tussendoortje doen als ik jou was.....en dit is wel een heel fijn tussendoortje!

      Verwijderen
  3. En prompt zie ik dit voorbijkomen op Fb.
    http://www.npr.org/2017/10/19/557189779/philip-pullmans-realm-of-poetry-and-inspiration

    BeantwoordenVerwijderen
  4. IK heb indertijd erg genoten van de trilogie, dus dit boek ga ik zeker lezen!

    BeantwoordenVerwijderen