Herman Koch - Zomerhuis met zwembad




Het Diner, het vorige boek van Herman Koch, vond ik een aardig boek waarin een stevige moraal vervlochten zat, die echter niet genoeg tot uitdrukking kwam. Zo'n morele vraag die je jezelf ook kunt stellen: maar wat zou ík doen in zo'n geval. In zo'n geval, dat is: een vader die zijn gezin wil beschermen.

Ook in Zomerhuis met zwembad gaat het om een zelfde morele kwestie. We volgen Marc Schlosser, huisarts. Getrouwd, twee dochters van 11 en 13. Op een vakantie wordt de oudste dochter verkracht. Het betekent het einde van het leven tot dan toe en sleept het gezin en wat mensen er omheen tot de rand van de afgrond. De vader wil wraak en doet dit op een manier die alle grenzen overschrijdt, maar vanwege de context blijft de vraag toch reëel: wat zou jij doen als je in zijn schoenen stond?
Inhoudelijk laat ik het hierbij, anders geef ik te veel weg.

Ik vond dit een beter boek dan Diner, rijper en met meer diepgang. Mooie overpeinzingen van een huisarts in zijn dagelijkse praktijk (hoe ziet zo'n man jou als patient) maar ook over het leven zelf, over relaties, sex, kinderen, verdriet, pijn. En dit alles verpakt in een 'gemakkelijk' (zie vorige post) weglezend verhaal. De zware morele impact ervan biedt echter voldoende tegenwicht om dit boek met een gerust hart vier sterren te geven.

3 opmerkingen:

  1. Klinkt heftig (zei de vader van een dochter van 8). Het diner heb ik nog in de kast staan om te lezen maar ik denk dat deze dan ook wel een keer aangeschaft wordt...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als het beter is dan Het Diner, dan moet ik het ook maar lezen. Het onderwerp klinkt niet bepaald aantrekkelijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo erg is het niet hoor. Nou ja, laat ik het zo zeggen; het is een zwaar onderwerp verpakt in lichte literatuur. Je wordt er niet zwaarmoedig van of zo. Maar je blijft er wel even over doordenken.

    BeantwoordenVerwijderen