Remco Campert - Het leven is vurrukkulluk



Ik heb dit boek vroeger niet gelezen, omdat ik toen (al) niets had met Remco Campert.
Maar omdat heel Nederland het nu leest, meende ik het toch maar eens te moeten proberen. Dus ook ik heb het gratis opgehaald bij de biep. En ben gaan lezen.

Wat een tuttig boekje is dit! Een werkje van 50 jaar oud, en daar wil je dan (jonge) lezers mee winnen. Want dat is toch de bedoeling van de aktie Nederland leest. Vorig jaar was er ook al zo'n merkwaardige keuze (De grote zaal van Jacoba van Velde). Op zichzelf een mooi boekje, maar niet om jonge mensen mee over de streep te trekken. Dit jaar was waarschijnlijk de achterliggende gedachte: het moet een boek zijn dat 'past in de belevingswereld van jonge mensen'. Het resultaat is een boekje met veel sex en drank. Maar ondanks dat toch tuttig, jaren vijftig met hele flauwe woordspelingen. Van het soort die ik onder kantoormeligheid plaats, dan zeggen we wel eens tegen elkaar: ik ga even nappeltje schillen. Of, als ik alsnog even mijn gelijk wil halen: ja dat zeik toch! Van die dingen. In het boekje zijn dat woorden als: nijslollie, het seksjuwelen verkeer, Marry-you-Anna/Marie-Johanna/Mah-Rioe-Wan-A, rokkenrollen.
Verder heeft het verhaal weinig diepte. Het gaat over 2 mannen en een vrouw en hun wederwaardigheden in de liefde. Of nee, in de seks. Een verhaal wat je snel weer vergeten bent. Light reading?

Nee dan de World Book Night in Engeland, in samenwerking met de BBC. Daar geven ze op één avond een miljoen boeken weg van een top 25 waarvoor lezers zelf titels konden aandragen. Daar zit echt van alles bij. Thrillers, moderne literatuur, maar ook klassiekers als Pride & Prejudice (Jane Austen) en A tale of two cities (Dickens). De boeken worden weggegeven (en aangeprijsd) door lezers, die het betreffende boek zelf gelezen hebben en voorgedragen voor de top 25 ('dat zou ik mensen aanraden om te lezen'). Zie HIER de complete lijst met titels. Op tv wordt er een hele avond aan gewijd.
De voorzitter van het selectiecommité, de schrijfster Tracy Chevalier, verwoordt de keuze van de komende Book Night (23 april 2012) als volgt:

“I’m thrilled with the World Book Night 2012 list. The committee has worked hard to choose accessible, entertaining books that will appeal to lots of different people. The list features vampires and crazed fans, heart-broken butlers and time-travelling lovers, classics and bestsellers. In tiny rooms, on football terraces, up snowy mountains and down apocalyptic roads, these books take readers on journeys all over the place. Key to all of them is that they tell cracking stories which make you stay up late reading to find out what happens. The diversity of this list is a great reminder of the many different worlds reading opens up.”

Kijk, dat noemen we leespromotie! Niet die benepen truttigheid van 'Nederland leest'.

In het nawoord zegt Ronald Giphart: "Altijd heb ik geroepen dat Het leven is Vurrukkulluk één van de beste boeken is die ik ken."
Giphart heb ik ook al nooit wat gevonden.

4 opmerkingen:

  1. Oei, alsof je zegt dat Sinterklaas niet bestaat. Want in België kunnen we van zo'n grootschalige leescampagne incl.vette promo alleen maar dromen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, volgens mij dromen jullie van heel veel daar in België!
    Ja het is natuurlijk een beetje het gegeven paard in de bek kijken, maar ik vind dat als je zoiets doet, je het ook goed moet doen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. helemaal mee eens! ik heb genoten van the Book Night afgelopen jaar (ik kan gelukkig BBC ontvangen..). ik vind het Nederland Leest-gedoe maar raar. de keuze van het boek vind ik ieder jaar weer raar, die van Mulisch viel dan nog mee. plus, er wordt weinig omheen gedaan. Engeland is wat dat betreft vele stappen verder in het promoten van lezen..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank Winterlief, voor je support. Op m'n werk vonden ze, net als Boekenliefhebber, dat ik een veel te hard oordeel had geveld. Maar ik zeg het juist omdat ik het belangrijk vind dat mensen aan het lezen gaan, hoe dan ook. Dan is de keuze van een boek en wat je ermee doet cruciaal, je wint lezers voor het leven of ze vallen voor altijd af!

    BeantwoordenVerwijderen