Mijn beste boeken van 2012

Ik heb dit jaar 60 boeken gelezen, dat is meer dan vorig jaar maar natuurlijk altijd te weinig ;-) Liever zou ik zo rond de 100 uitkomen, maar blijkbaar zit er, met een fulltime baan en nog wat andere liefhebberijen, niet meer in. Maar ik ben tevreden! Want onder die 60 zaten erg veel boeken die ik heb gewaardeerd met 4 of 5 sterren, 39 maar liefst.
15 boeken heb ik 3 of 3,5 ster gegeven, 3 boeken 2 sterren, 2 boeken niet uitgelezen en 1 boek niet gewaardeerd.












28 boeken van de 60 waren vertaalde of engelse romans en 13 nederlandse romans. Dat van die nederlandse romans valt me nog reuze mee!
Omdat er te veel 5-sterren boeken waren voor een lijstje, heb ik daarbinnen een top 10 gemaakt. Dat was lastig, welke goede boeken krijgen voorrang op andere goede boeken? Ik heb het gevoel laten spreken; welke boeken hebben me het meest geraakt of verrast?
Omdat ik een nederlandse blog heb, heb ik alleen de nederlandse titels hierin meegewogen.

Hier zijn ze dan:

1. J.R. Moehringer - De spiegelwereld van Willie Sutton
2. Sylvain Tesson - 6 maanden in de Siberische wouden
3. Margaret Mazzantini - Ter wereld gekomen
4. Maria Duenas - Het geluid van de nacht
5. George R.R. Martin - Het spel der tronen
6. Ferdinand von Schirach - De zaak Collini
7. Ron Rash - Serena
8. Rachel Joyce - De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry
9. Josha Zwaan - Parnassia
10. Sarah McCoy - De bakkersdochter

Ik wens iedereen een goede jaarwisseling en een mooi en gezond 2013 en natuurlijk een heel mooi en verrassend leesjaar!

6 opmerkingen:

  1. Wat een geweldige grafieken! Erg leuk om het zo te zien. (en wat knap dat je die maken kan)
    Ik zie dat we één overeenkomst hebben in onze top tien (de mijne komt 31 december) en bij mij staat dat boek hoger. Grappig.

    Ook alvast een heel fijn 2013, met opnieuw prachtige boeken.

    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja leuk he, die grafieken. Die zitten in Book Collector, waarmee ik mijn boekenbezit heb gecatalogiseerd, en ook de boeken die ik uit de biep heb gelezen vastleg. Je kunt dan over van alles grafieken maken!
      Eh laat me raden, onze overeenkomst: Rachel Joyce!
      Ben benieuwd naar jouw lijstje!

      Verwijderen
  2. Een mooie en inspirerende Top 10! De zaak Collini heb ik inmiddels aangeschaft en het boek van Sylvain Tesson staat op de verlanglijst, dus je hebt al het nodige teweeggebracht ;-).
    En laat je niet gek maken door al die mensen die tegen elkaar opbieden met het aantal boeken dat ze hebben gelezen, alsof het een wedstrijd is. Kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit (maar ik geloof soms dat ik daarmee een beetje een roepende in de woestijn ben).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och Anna, ik laat me niet snel gek maken hoor. Het is meer eigenbelang, want met dit tempo kan ik nooit meer alles lezen wat ik nog zou willen lezen....juist het feit dat ik veel goede boeken gelezen heb, stemt mij heel tevreden!

      Verwijderen
  3. Mooie grafiekjes, inderdaad. Nee, laat je niet gek maken, we lezen allemaal in ons eigen tempo en in onze eigen vrije tijd. Ik heb zelf net over de 200 boeken gelezen in 2012. Is dat iets om trots op te zijn? Nee, ik denk: Get A Life! Dus daar werk ik liever aan dan nóg meer boeken lezen. :-)

    Ik heb van jouw lijstje alleen Harold Fry gelezen - of het ook in mijn top10 komt moet ik nog even bekijken, ik heb (ook) veel goede boeken gelezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kijk uit naar je lijstje. Enne....Get a life girl! :-)

      Verwijderen