Henk Rijks - De kostwinner



De opvallende cover van dit boek trof me als een behoorlijk eye-catcher; wit met contrasterende rode letters en een zwarte afbeelding. Het tweede wat opviel was de Babboe-bakfiets, juist omdat ik zo’n ontzettende hekel heb aan die dingen, die het hele fietspad innemen en waag het niet om te denken dat je er als snelle(re) fietser nog wel even langs mag kunt.

Maar laten we het hebben over de inhoud…
Tonk van Lexmond is een dertiger met een goedverdienende baan, een niet meer zo strakke vrouw (zo typeert hij het zelf) en een tweeling van rond de 5. Hij ontleent zijn zelfvertrouwen en status aan het geld. Het is een ‘typisch’ Amsterdam-Zuid gezin en de Babboe bakfiets staat daarvoor model. Zo’n net niet meer jong gezin, alles voor de kinderen en als grootste drijfveer het voorzien in elke mogelijke materiële behoefte. Het huis is niet groot genoeg dus wordt er verhuisd naar een mooier en groter huis. Als Tonk dan ontslagen wordt, stort deze wereld van uiterlijke schijn in elkaar.
Tonk zakt steeds dieper weg in zijn eigen wereld en het gebrek aan geld gaat behoorlijk schrijnen. Het huwelijk blijkt niet goed bestand tegen een leven waarin elk dubbeltje omgedraaid moet worden. Maar dan doet zich een buitenkans voor. De container die bij de verhuizing in de tuin is neergezet om spullen in op te slaan, blijkt een dubbele wand te bevatten en tussen deze wand zitten pakken cocaïne. Veel cocaïne, pure, onversneden cocaïne. Met de dollartekens in de ogen doet Tonk waar hij goed in is: hij bedenkt een businessplan en wordt dealer van de Amsterdamse elite. Dat dit niet goed gaat aflopen, dat voel je natuurlijk al heel lang aankomen.
Laat onverlet, dat dit een snel, filmisch verhaal is. Het deed me erg denken aan Kluun, maar met meer humor en een spannend plot. Een zogenaamde ‘moderne zedenschets’ waarin de genoemde elite behoorlijk op de hak genomen wordt.
Geen literatuur met een hoofdletter maar wel een boek waar ik erg van genoten heb.

5 opmerkingen:

  1. Ik vond dit een leuk boek, leuk bedacht allemaal. Ik heb nog nooit wat va Kluun gelezen dus ik kan het niet vergelijken, maar dat is dan misschien wel een aanrader voor mij.

    Mijn recensie van De Kostwinner staat hier: http://boekblogger.wordpress.com/2010/12/20/de-kostwinner-van-henk-rijks/ Ik gaf het ook een 4 van de 5.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Boekblogger, ik heb jouw recensie ook gelezen, grappig dat je op dezelfde waardering uitkomt terwijl je er toch heel andere dingen uitgehaald hebt. Die politieke verhandelingen bijvoorbeeld, die heb ik niet zo bewust gelezen.
    Hoewel ik me goed op de hoogte probeer te houden van nieuwe Nederlandse romans, is dit boek me vorg jaar totaal ontgaan en trok het mijn aandacht in een nieuwsbrief van de uitgever. Die het blijkbaar ook nog maar eens onder de aandacht wilde brengen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat gebeurt wel vaker, dat verschillende mensen toch weer andere dingen uit een boek halen! Ik las het boek omdat het genomineerd was voor de Academica Literatuurprijs, anders had ik het vast niet gevonden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank voor de recensie. Altijd leuk om te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk boek, bijna in een adem uitgelezen. Ik werk zelf bij de HMF-bank, wat een lachbui toen het kwartje bij mij viel. krreg het boek te leen van een collega bij de afdeling Wholesale Betalen dus ook de hoofdpersoon is een directe collega van mij.
    Ik had het boek geleend van een andere collega, vond er wel een aantal herkenbare kreten in onder andere de verwijzing naar de cursus Inzicht in Invlied, inderdaad een vast element in ons opleidingsprogramma.
    Hulde aan de schrijver voor dit leuk gebrachte verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen