Gerbrand Bakker - De omweg




Eerder las ik van Gerbrand Bakker Boven is het stil, een puur Hollands boek door de uitgebreide beschrijvingen van de hollandse natuur.

Nu dit voor de Libris literatuurprijs genomineerde boek. De stijl en sfeer was herkenbaar, en ik moet zeggen dat ik wel houd van die stijl. Zonder opsmuk, sober, een stijl die een soort 'verstilling' teweeg brengt. Veel natuurobservaties ook hier weer, maar dan de natuur van Engeland, om precies te zijn van Wales.
Dit keer gaat het niet over een eenzame man, maar een eenzame vrouw. Een vrouw die Nederland achter zich gelaten heeft en haar toevlucht heeft genomen tot een soort van boerderij in Wales. Waarom de vrouw op de vlucht is, daar kom je pas gaandeweg achter. Op een dag loopt er, schijnbaar bij toeval, een jongen bij haar aan die een nacht blijft slapen, maar één worden er twee en opeens gaat hij niet meer weg. De jongen confronteert de vrouw met haar problemen, die ze dacht achter zich gelaten te hebben en daardoor wordt hij uiteindelijk de aanjager van het noodlottige eind van dit verhaal.

Ik vond het iets minder goed dan Boven is het stil. Dat komt omdat het me niet precies duidelijk werd waar dit boek nou over gaat. In Boven is het stil probeert een man zich te ontworstelen aan de invloed van zijn vader, en een eigen leven op te bouwen. In De omweg is veel minder duidelijk waar het om draait en wat de bedoeling van de schrijver is. Nu hoeft een boek niet altijd 'verklaarbaar' te zijn, maar in dit geval liet het me toch achter met een onbevredigd gevoel. Eigenlijk zou ik dit boek, net als Boven is het stil, wel met 3,5 boekje willen waarderen, maar net als bij het vorige boek kom ik ook hier uit op een afronding naar beneden. Wel weer een fijne leeservaring!

2 opmerkingen:

  1. Op basis van je bespreking durf ik hem toch links te laten liggen. Ik denk niet dat dit mijn soort boeken zijn. Bedankt voor de bespreking dus, ik kan gerust achterover leunen ;)

    BeantwoordenVerwijderen