Het leesjaar 2013: de statistieken

Allereerst wens ik alle lezers van deze blog natuurlijk een heel goed en gezond 2014!
Dank voor jullie steun in het afgelopen jaar waarin ik het niet heel gemakkelijk had. Ik hoop dat iedereen de juiste balans vindt en/of houdt in het leven en natuurlijk daarbij ook veel mooie boeken tegenkomt.
Voor mij was 2013 qua gezondheid tamelijk rampzalig slecht, dus het kan alleen maar beter gaan in 2014! De blog is er in ieder geval helemaal klaar voor.

Ik las mijn laatste boek letterlijk op de drempel uit en dat was tevens de afronding van een eindejaarsleesspurt die ik half december had ingezet, omdat ik heel graag het nieuwe jaar met een schone lei wil beginnen.
Ik overtrof mezelf met het aantal gelezen boeken (67), maar dat zal vast te maken hebben met het feit dat ik een groot deel van het jaar niet fulltime aan het werk geweest ben, dus meer rust en tijd had om te lezen. Toch hoop ik dat ook dit jaar vast te houden, want jongens, wat zijn mijn lijsten met boeken die ik graag wil lezen toch lang!

In de statistiek van gelezen boeken van de afgelopen 5 jaar is te zien dat die een behoorlijk stijgende lijn vertoont, vooral vanaf 2011 schiet het omhoog. Wat denk ik toch wel te maken heeft met deze blog! Mede dankzij jullie reacties is het een feest om over gelezen boeken te schrijven en dat is voor mij weer een stimulans om meer te lezen.















In deze grafiek is te zien hoe de waardering van de door mij gelezen boeken is. Maar liefst 53 van de 67 boeken kregen een waardering van 8 of hoger (het equivalent van 4 sterren of hoger). Ik denk wel dat ik kritischer in mijn keuze ben geworden, dus dat het gewoon minder voorkomt dat ik een slecht boek in handen krijg.
















Ik was ook nieuwsgierig naar het aantal e-books in verhouding tot het aantal p-books (papieren boeken): 22 van de 67, dus één derde. Valt me nog tegen, ik had meer gedacht. Ik denk dat dit het komend jaar wel meer zal zijn omdat ik nieuwe boeken alleen nog
maar als e-book aanschaf.















Oh, jullie wilden zeker ook nog weten wat ik in 2013 de beste boeken vond?
Ok, vooruitlopend op een overzicht van mijn beste boeken van de afgelopen 5 jaar, die rond 5 januari zal verschijnen, onderstaand de 10 boeken uit 2013 die mij het meest zijn bijgebleven:

1. Marjane Satrapi - Persepolis; mijn tweede graphic novel die ik op de rand van 2013 nog uitlas. Een bespreking hiervan volgt nog!
2. Twee boeken: Vader en Liefde van Karl-Ove Knausgard; wat een taal, wat een eerlijkheid en wat een schrijver! Voor 2014 staan in ieder geval de volgende twee delen op het programma
3. Het wonderschone Grandpère van Janet Romain
4. N.K. Jemisin - The hundred thousand kingdoms; fantasy van de bovenste plank, een ontdekking waar ik blij mee ben!
5. Weer twee boeken, en wel die van Lou Niestadt: Groots en meeslepend leven resp. Less is luxe. Voor haar origenele geest, haar humor, creativiteit en inspiratie
6. Ja, natuurlijk: Jane Austen - Pride and prejudice. Die keuze hoef ik niet toe te lichten, toch?
7. En nog een klassieker: Charlotte Brontë - Jane Eyre
8. Anne Morrow Lindbergh - Geschenk van de zee; om vaak te herlezen, vooral in onrustige tijden
9. Erik Menkveld - Het grote zwijgen
10. Christiane Ritter - A woman in the polar night; een boek dat ik ook pas in mijn eindejaarsspurt heb uitgelezen. Waargebeurd lyrisch verslag van een Oostenrijkse vrouw die in 1934 haar man (jager) een jaar gaat vergezellen op het uiterste puntje van Spitsbergen. Maakt deel uit van iets wat zich toch heeft ontwikkeld tot een  'projectje' en dat ik heb genoemd 'Hoog en koud'. Een bespreking volgt nog!

7 opmerkingen:

  1. Je hebt het boek van Christiane Ritter gelezen! Als bevlogen Spitsbergenbezoeker (oh, wat was ik onder de indruk) staat dit boek hoog op mijn nog-te-lezen lijst en ik verheug me op je bespreking.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O Anna! ik zal m'n best doen het zo snel mogelijk te bespreken, maar ik denk dat je dit zowiezo wel hoog op je lijstje kunt zetten. Voor mij was het al indrukwekkend om te lezen, als je er geweest ben moet het nog veel indrukwekkender zijn!

      Verwijderen
    2. Ik heb het meteen uit de kast getrokken (het dateert nog uit het pre-ebooktijdperk) en het ligt nu hier naast me, zodat ik niet weer kan vergeten dat het nog op de plank ligt.

      Verwijderen
  2. Hoi Joke, Persepolis en Pride and prejudice vind ik ook geweldig. Van Knausgard weet ik nog steeds niet of ik er aan wil beginnen. Misschien moet ik deel 1 maar eens lenen in de bibliotheek en dan kijken wat ik er van vind. Ik ga de besprekingen van je toptien nog eens een keertje lezen. Veel geluk en leesplezier in 2014! Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik, ik kan me bijna niet voorstellen dat je Knausgard níét goed zult vinden.
      Dank voor je goede wensen, ik wens jou ook een gelukkig jaar met een rijke oogst aan goede boeken!

      Verwijderen
  3. Leuk om de statistieken en je lijstje te zien, Joke. Ik hoop dat 2014 voor jou wat gezondheid betreft beter gaat. Heel veel mooie boeken toegewenst.
    (en je hebt je blog weer aangepast, leuk!)

    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Bettina! Ik denk dat ik elke maand mijn blog aan ga passen, het blijft er wel lekker fris van (ik probeer wel een herkenbare stijl te houden).

      Verwijderen