Beste boeken 2014 lijstjesmakerij (deel I)

December is nog maar net begonnen, maar de eerste ‘beste boeken van 2014’ lijsten zijn al weer verschenen, in het engelse taalgebied dan. Altijd smullen natuurlijk, al betekent het voor mij vooral dat al die mooie boeken van dit jaar waar ik weer niet aan toe gekomen ben (net als voorgaande jaren) nog een keer voorbij komen. Maar goed, wel een bron van inspiratie (zo ik daar nog behoefte aan zou hebben).

The Guardian heeft een dertigtal auteurs gevraagd naar hun beste boeken. Dit is in twee delen gepubliceerd: Deel 1 en Deel 2.
Het leuke is dat die auteurs, naast natuurlijk boeken die op veel lijstjes elders ook terugkomen, bijzondere, onbekende boeken noemen, dus je steekt er nog eens wat van op (namelijk: nog meer boeken).

Ook The Millions heeft auteurs gevraagd naar de boeken die dit jaar het meeste indruk maakten. Maar zij bouwen de lijst langzaam op, ze ‘doen’ elke dag één of twee schrijvers. Ook hier vaak verrassende keuzen.

Amazon was er dit jaar al vroeg bij, hun lijst van 100 beste boeken stond 2 weken geleden al op de site. Als je ‘m als een recht-toe-recht-aan lijstje op papier wilt hebben, dan vind je hem HIER.

Bij Goodreads mochten we met zijn allen stemmen, ik noem de uitslag van de belangrijkste categorieën:
Fiction: Rainbow Rowell – Landline
Nonfiction: Marina Keegan – The opposite of loneliness
Mysterie & thriller: Stephen King – Mr. Mercedes
Historical Fiction: Anthony Doerr – All the light we cannot see
Young Adult: E. Lockhart – We were liars
Fantasy: Deborah Harkness – The Book of Life
History & Biography: Helen Rappaport – The Romanov Sisters

Tja en dan natuurlijk het onvolprezen Brainpickings.org
Zij publiceerden zoals elk jaar weer de beste wetenschapsboeken en de beste filosofie/psychologie-boeken van 2014. Beide lijsten zijn bronnen van inspiratie!

4 opmerkingen:

  1. Wat een genot is Brainpickings hè? Nu ik geen krant meer lees heb ik er veel meer tijd voor, heerlijk. Dank voor al je lijstjes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, soms wordt het genot me zelfs een beetje te veel....te veel boeken die ik zo graag wil lezen ;-)
      Ik heb overigens ook eens de krant een tijdje terzijde gelegd, maar kreeg dan toch het gevoel dat ik niet met beide benen in de wereld stond. Wel goed dat je het doet hoor, er staat eigenlijk te veel in waar je je kwaad om gaat maken terwijl dat geen zin heeft.

      Verwijderen
  2. Hoi Joke, ik heb net even naar het lijstje van The Guardian gekeken. Leuk idee om schrijvers te vragen naar hun favoriete boeken van het afgelopen jaar. Ik heb zelf waarschijnlijk niets gelezen dat pas in dit jaar is gepubliceerd. Mijn eigen lijstje van favoriete boeken die ik het afgelopen jaar heb gelezen komt rond de jaarwisseling. Groetjes, Erik

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha Erik, die schrijvers lezen ook niet allemaal boeken die dit jaar gepubliceerd zijn hoor. Het gaat om wat ze dit jaar gelezen hebben.
      Ik ben benieuwd naar je lijstje favoriete boeken!

      Verwijderen