Verandering doet lezen


Of niet?
Ik wilde wat wijzigingen doorvoeren in m'n blog, en vond het ook wel tijd voor een nieuw en fris jasje.
Die wijzigingen vragen wel om wat toelichting; er zijn namelijk twee onderdelen verdwenen: 'Nu aan het lezen' resp. 'Waardering'.
'Nu aan het lezen' heb ik verwijderd omdat ik nogal eens de neiging heb spontaan een ander boek te gaan lezen (en daarmee het onderhanden boek even aan de kant leg). Dus zo'n lijstje met wat ik aan het lezen ben pinde mij te veel vast op die boeken, ik wilde wat meer vrijheid hebben in mijn keuzen. Het blijft voortaan dus een verrassing, waar de volgende blogpost over zal gaan.
Het onderdeel 'Waardering' heb ik ook verwijderd en dat houdt tevens in, dat ik geen waardering in punten, boekjes of cijfers meer ga geven. Om twee redenen: ten eerste vind ik het vaak erg moeilijk om mijn genuanceerde waardering van een boek om te zetten in harde cijfers. Ten tweede doe ik het boek daar soms te kort mee, in positieve of negatieve zin: soms vind ik een boek niet goed, maar heeft het boek zelf wel degelijk literaire kwaliteiten. Alleen is er dan iets aan boek wat mij irriteert of niet boeit. Andersom kan ik een boek erg goed vinden wat verder niet veel literaire kwaliteiten heeft. Waardering is nu eenmaal een zeer subjectieve activiteit.
Daarom laat ik voortaan mijn persoonlijke waardering van het boek liever tot uitdrukking komen in de tekst van m'n blogpost.
Gelukkig is er ook iets nieuws te beleven: ik heb een index van de besproken boeken gemaakt. Ik kijk regelmatig in de index van andere blogs of daar soms een beschrijving van het boek staat (voordat ik het ga kopen/lenen/lezen). En ik houd nu een lijstje bij van de laatste aanwinsten.
Wellicht ga ik ook nog iets doen met m'n TBR lijstje, maar die is zo lang dat ik dan een soort top 100 zal moeten maken. Daar moet ik nog even over nadenken.

Nu maar weer gewoon aan het lezen...

2 opmerkingen:

  1. Hee Joke,

    ziet er goed uit! Die inex vind ik erg handig! Verder doe ik ook niet aan sterren of punten of wat dan ook. Ik moet zeggen, van sommigen vind ik het echt wel handig, dat gaat om mensen wiens mening ik goed kan inschatten (Anna, Judith etc) maar ik vind zelf dat men het maar uit mijn bespreking moet halen. Het onderdeel 'Nu aan het lezen' hou ik er zelf wel in. Ben altijd aan het lezen, maar these days ook met veel andere dingen bezig, en zo kan men zien dat ik toch nog een beetje lees, al is het maar enkele blz...Stom, gaat niemand wat aan, maar toch doe ik het ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Koen,dank voor je compliment. Ja ik zag dat jij zelfs vermeldt op welke bladzijde je bent. Dat gaat ver hoor ;-)
    Maar misschien voer ik het wel weer een keer in, maar dan 1 boek, terwijl ik meestal met 3 tegelijk bezig ben. Maar nu nog even niet.

    BeantwoordenVerwijderen